سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یا دانشمند باش یا دانشجو یا شنونده و یادوستدار و پنجمی مباش که هلاک می گردی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
بازتاب بُرنا

تشکیک در بدیهیات قیام حسینی(ع) و نحوه شهادت حضرت عباس(ع)

روزنامه اعتماد در ضمیمه شماره روز یکشنبه خود، در نقل مشهور نحوه شهادت حضرت عباس(ع) تشکیک کرد و ادعا کرد این نقل ساخته و پرداخته روضه خوانان است.

به گزارش رجانیوز، این روزنامه در بخشی از نوشته ای با عنوان "نقش حضرت ابوالفضل در واقعه عاشورا" ابتدا در لقب "سقا" برای حضرت عباس(ع) تشکیک کرده و به نقل از ابوالفرج می نویسد: «حرمی بن ابی العلا از زبیر و عمویش نقل کرده فرزندان عباس بن علی او را «سقا» نامیده و کنیه اش را «ابوقربه» گذارده بودند، ولی من از هیچ یک از فرزندان عباس بن علی و آنانی که پیش از ایشان بودند، چنین چیزی نشنیده ام.»

نویسنده این مقاله که از او با عنوان "پژوهشگر تاریخ اسلام" یاد شده است، در بخش دیگری از نوشته اش، در نقل مشهور در زمینه چگونگی شهادت حضرت عباس(ع) تشکیک کرده و می افزاید: «عباس بن علی تقریباً جزء آخرین افرادی است که قبل از امام حسین(ع) به شهادت رسید. آنچه در اقوال بیان می شود و بیشتر ناشی از نقل روضه خوانان است، مبنی بر آوردن آب از فرات و قطع دست راست و سپس دست چپ ایشان و به دندان گرفتن مشک آب و سخنان جانسوز عباس، پرداخته ملاحسین کاشفی در روضه الشهدا است و مجلسی نیز مطالب خود را از ایشان اخذ کرده است اگر چه نامی از او نمی برد. نویسندگان، مداحان و مرثیه خوانان هم به نوبه خود، بعدها این تصویر غم انگیز را به شکل سوزناک تری تکمیل کردند.»

ادعای فوق در حالی از سوی روزنامه اعتماد در آستانه عاشورای حسینی(ع) مطرح شده است که گویا نویسنده این مقاله برخلاف عنوان به کار رفته برای او، پژوهش چندانی در منابع تاریخ اسلام ندارد، چراکه اغلب مقاتل معتبر، برخلاف نظر این نویسنده، همان روایت مشهور را در زمینه شهادت قمر بنی هاشم نقل کرده اند.

مقتل ابى مخنف: ص 99.، تذکره الشهداء: ص 269. 10- فرسان الهیجاء ج 1 / ص 203، معالى السبطین ج 1 / ص 446، تنها برخی از منابع معتبری هستند که در زمینه چگونگی شهادت ابالفضل العباس می نویسند:

«آن حضرت با همان یکدست‏حمله بر دشمن کرد، بسیارى از شجاعان دشمن را بر خاک هلاکت افکند. در این بحران، حکیم بن طفیل از کمین نخله‏اى بیرون جهید و ضربتى بر دست چپ آنحضرت وارد ساخت، و دستش را از بند (مچ) قطع کرد (فقطع یده من الزند).

آنحضرت مشک را به دندان گرفت و همت مى‏کرد تا مشک را به خیمه‏ها برساند که ناگاه تیرى بر مشگ آب آمد و آب آن ریخت، و تیر دیگرى بر سینه‏اش رسید و از اسب بر زمین افتاد.

وقتى که دستهاى عباس علیه السلام جدا شد، در حالى که از دو طرف دستش قطرات خون مى‏ریخت به دشمن حمله کرد تا اینکه ظالمى با گرز آهنین بر سر مبارکش زد و آن را شکافت، آن هنگام آن مظلوم به زمین افتاد و در خون خود غوطه‏ور گردید و صدا زد:

«یا اخى یا حسین علیک منى السلام‏»: «اى برادرم حسین خدا حافظ‏».

تشکیک در باورهای مذهبی و ریشه دار مردم در ایام عزدارای سالار شهیدان در حالی از سوی این روزنامه انجام می شود که در دوره 8 ساله موسوم به اصلاحات نیز این روند با شدت بیشتری از سوی رسانه های این جریان دنبال می شد اما طی سال های اخیر، اصلاح طلبان با تأکید بر اینکه نباید به باورها و اعتقادات مذهبی مردم تعرض کرد تا آنها رانده شوند، تلاش می کنند از تکرار پروسه ناکام هدف قرار دادن باورهای دینی مردم با انگیزه سکولاریزه کردن جامعه به صورت موقت پرهیز کنند.



بازتاب بُرنا ::: دوشنبه 87/10/16::: ساعت 8:40 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 132

بازدید دیروز: 379 کل بازدید :2490815

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<