سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آغاز حکمت، ترک لذّتها و پایان آن، نفرت از چیزهای گذراست . [امام علی علیه السلام]
بازتاب بُرنا

تهاجم گسترده علیه دولت بدون استناد به اطلاعات دقیق

جلسات سخنگوی دولت با خبرنگاران پس از چند هفته وقفه صبح امروز شنبه بار دیگر در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد تا دکتر غلامحسین الهام به سؤالات متنوع خبرنگاران درباره مراسم جنجالی میراث فرهنگی، یادداشت مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور علیه دولت، پیروزی اوباما و پیام احمدی نژاد به وی، تحلیل بیانات رهبر انقلاب درخصوص بی بند وباری در اظهارنظر علیه دولت، برداشت از حساب ذخیره ارزی و... پاسخ بگوید.

به گزارش رجانیوز به نقل از ایسنا، الهام صبح در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد برخی مراجع تقلید نسبت به روند اخیر یکی از مراسم‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بیان اظهاراتی در ارتباط با چگونگی ادامه فعالیت رییس این سازمان در دولت، گفت: احترام به قرآن یک امر واجب است و امری نیست که خدای نکرده در دولت یا جزیی از اجزای دولت نسبت به آن کمترین بی‌توجهی بتوان داشت و این یک امر اعتقادی مسلم است؛ در واقع اعتبار و برکات این کشور در سایه ‌قرآن کریم است و اصلا قابل تصور نیست که دولت نسبت به این مساله‌ مهم و کلیدی اندکی مسامحه و بی‌توجهی کند؛ البته حساسیت‌های عمومی جامعه‌ ما به خصوص مراجع بزرگوار در این مساله قابل فهم و درک است.

وی خاطرنشان کرد: دولت، دولت اسلامی است و مشروعیت آن بر مبنای قرآن کریم است و این‌که خدای نکرده متهم به این مساله شود باید با احتیاط با آن برخورد کرد.

وی یادآور شد: برخی از آیین‌های محلی در کشور هستند که از زوایای مختلف می‌توانند مورد برسی و نقد قرار گیرند؛ در واقع مخالفان و موافقان خود را دارند و رویکردها نسبت به آن متفاوت است. اختلاف نظر وجود دارد؛ آیین‌هایی هستند که برخی از افراد از نظر شرعی آن را دارای مشکل می‌دانند و برخی دیگر نه. امر اجماعی در مورد آن نیست؛ یعنی در واقع برخی آن را رفتاری مبتنی بر اصول می‌دانند و برخی آن را مبتنی بر اصول نمی‌دانند.

سخنگوی دولت گفت: تاکید و توصیه‌ دولت این است که بخش‌هایی که متولی این امور هستند، در این مسائل با دقت و احتیاط کامل عمل کنند و به حساسیت‌های فرهنگی جامعه توجه داشته باشند؛ در واقع در مورد همه‌ آیین‌ها دقت به کار بگیرند به خصوص در مورد این آیین‌هایی که اختلاف‌نظرهایی درباره آن‌ها وجود دارد.

وی بار دیگر تاکید کرد که این دولت، دولت اسلامی است و خدا نکند که هرگز از اصول و موازینی که مخل مبانی شرعی است عبور کند و مبادا چنین روزی بیاید.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهم که عمل خلاف شرع در دولت انجام نشود و در این موارد نیز دستگاه‌های متولی کار باید با اطلاع‌رسانی بیشتر شائبه‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد را رفع و احتیاط بیشتری کنند؛ در واقع توجه به این مساله داشته باشند که اصل حفظ حرمت ، مبانی و ارزش‌های اسلامی مساله‌ای نیست که بتوان حتی نسبت به آن اندکی مسامحه کرد.

سخنگوی دولت در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره مطلبی که مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور اخیرا در وبلاگ خود درباره مجلس و ریاست آن مطرح کرده، گفت: در این مورد این مساله همان طور که گفته شد، موضع اشخاص در هر جایگاهی که قرار بگیرند، مثل جایگاه مشاورت یا حتی مسوولیتی در دستگاه اجرایی، نظر شخصی آن‌هاست و اظهارنظر شخصی در کشور ما امری مرسوم است؛ البته نظر رسمی دولت از طریق سخنگوی دولت اعلام می‌شود و در واقع مطالبی که خارج از این روال گفته می‌شود، اظهارنظر شخصی افراد است و مسئول این اظهارنظرها خود آن‌ها هستند.

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به پرسش همین خبرنگار که از وی پرسید «مقام معظم رهبری اخیرا در ارتباط با فضای بی‌بند و باری در برخی رسانه‌ها به ویژه مطالب آن‌ها نسبت به عملکرد دولت اظهار نارضایتی کرده‌اند، نظر شما چیست؟» افزود: ما بار دیگر از توجهی که مقام معظم رهبری نسبت به دولت خدمتگزار دارند تشکر می‌کنیم و خود را مسئول می‌دانیم در راه تحقق مطالبات رهبری تلاش کنیم؛ در واقع در ارتباط با این مطالبات خود را پاسخگو می‌دانیم و از خداوند می‌خواهیم این توفیق را به ما بدهد که در جهت مطالبات مردم و رهبری قدم برداریم.

وی گفت: امیدواریم دولت نهم در تحقق گفتمانی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، حرکت و این گفته‌ها را محقق کند.

الهام ادامه داد: حمایت ایشان از توجهی که مقام معظم رهبری نسبت به رویکردها و تلاش‌های دولت دارند، نشان دارد و در مقابل ارزیابی‌ها و انتقادهایی است که از جنس تخریب است.

سخنگوی دولت گفت: البته باب انتقاد در کشور ما بسته نیست و خداوند روزی را نیاورد که کسی بخواهد باب نقد و گفت‌وگو را در این کشور ببندد. این کشور، کشور آزادی است و همه می‌توانند عقاید خود را بیان کنند.

وی افزود:‌ در این فضا نباید نام حرف‌ها و تهاجمات بی‌مبنا و تخریب‌های گسترده را نقد گذاشت. مدتی است این فضا را در برخی رسانه‌ها علیه دولت خدمتگزار شاهد هستیم؛ به نحوی که مقام معظم رهبری در این جایگاه رفیع نسبت به این مسئله متذکر می‌شوند، که این امر حجت را برای کسانی که در چارچوب منافع ملی حرکت می‌کنند، تمام می‌کند.

الهام افزود: ‌حرف‌هایی که علیه دولت زده می‌شود بدون استناد به منابع صحیح و اطلاعات دقیق و صحیح است.

وی گفت: دوستانی که از نظر گفتمانی همگرا هستند، گاهی بر اساس اطلاعات نادرست دولت را مورد تهاجم قرار می‌دهند و این یک تهاجم و تخریب است، مثلا گفته می‌شود دولت به سند چشم‌انداز بی‌توجه است، این صحبت بر اساس کدام اطلاعات و منبع و شاخص گفته می‌شود. پایه ‌و مبانی این حرف‌ها چیست؟ یا مبنای این حرف که گفته می‌شود دولت به قانون بی‌توجه است و خلاف آن عمل می‌کند، چیست؟ یا پایه این اطلاع که می‌گویند دولت از حساب ذخیره‌ی ارزی به صورت غیرقانونی برداشت می‌کند چیست؟ مگر دولت می‌تواند یا ممکن است ارز را از حساب ذخیره بدون مصوبه‌ مجلس بردارد و از آن استفاده کند؛ این امر امکان‌پذیر نیست.

الهام هم‌چنین گفت: برخی بر اساس تحلیل‌های ذهنی محض رویکرد دولت را ارزیابی و آن را به نقض این موارد متهم و در واقع جو نادرستی را در جامعه ایجاد می‌کنند؛ آنها در واقع ناامیدی را در جامعه ایجاد می‌کنند، که این کار نادرست و بی‌بندوباری است.

وی با بیان این که «دولت از نقد استقبال می‌کند، ولی نقد باید بر اساس معیار و اطلاعات درست باشد» افزود: باید در نقد این مسائل را لحاظ کنیم.

سخنگوی دولت هم‌چنین با بیان این که «دولت در استان‌ها مشغول فعالیت است و عزم خود را بر حل مشکلات مردم قرار داده است» اظهار کرد: رسانه‌ها باید خودشان را نسبت به این فرمان و تاکید و هوشیاری رهبری متعهد بدانند و در چارچوب درست نقادی کنند.

وی افزود: شایعه‌سازی و ایجاد جو یاس در جامعه، رسالت مطبوعات و رسانه‌ها نیست.

الهام گفت: در واقع با این گونه فضاسازی، نقادی در کشور تقویت نمی‌شود؛ این گونه رفتارها آثار معکوس خواهد داشت و مردم کشور نیز راه خود را پیدا می‌کنند و بدون توجه به این مسائل آن را ادامه می‌دهند.

الهام در بخش دیگر سخنانش درباره انتخاب باراک اوباما به عنوان رییس‌جمهور آمریکا و نامه احمدی‌نژاد به وی گفت:‌ مردم آمریکا و جهان خواهان تغییر سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا هستند. در واقع این انتخابات اتفاق بی‌سابقه‌ای در آمریکا بود و مردم آمریکا به کاندیدایی رای دادند که از تغییر صحبت می‌کرد.

وی با بیان این که « پایان‌ امپراطوری آمریکا دیده می‌شود و مردم آمریکا خواهان تغییر در رویکرد دولتمردان خود هستند» گفت: آنها با این نگاه در انتخابات شرکت و کاندیدای خود را انتخاب کرده‌اند.

الهام هم‌چنین درباره نامه‌ احمدی‌نژاد به اوباما گفت: اگر نامه‌ آقای احمد‌ی‌نژاد نامه جدیدی است، اتفاقی هم که در آمریکا رخ داده، بی‌سابقه و جدید است؛ البته نامه‌ای که دکتر احمدی‌نژاد به اوباما نوشت از جنس نامه‌ای است که برای بوش نوشت.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که مواضع، ‌مبانی و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده و این مبانی و رویکردها بر گفتمان انقلاب اسلامی تکیه دارد که به گسترش تعاملات جهانی نگاه دارد و بر برابری در ارتباطات، ایجاد یک نظام جدید در روابط بین‌الملل و تغییر رفتار در عرصه‌ جهانی، هم‌چنین پرهیز از هرگونه زیاده‌خواهی و سلطه‌گری تاکید دارد.

الهام ادامه داد: رییس‌جمهور در این نامه از چنین رویکرد و تغییر بین‌المللی‌ای استقبال کرد و البته در مورد محقق شدن یا نشدن آن باید منتظر زمان بود.

وی هم‌چنین گفت:‌ رییس‌جمهور آینده آمریکا در برابر این مطالبه قرار دارد و در واقع مردم آمریکا و نظام جهانی این مطالبه را از وی دارند.

الهام افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران یک موضع منطقی است و از اصلاح روابط جهانی در چارچوب معیارهای شناخته شده عدالت، امنیت، صلح فراگیر و روابط مبتنی بر احترام و استقلال کشورها، استقبال می‌کند.

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که « نظر شما در مورد نامه‌ جمعی از دانشجویان به اوباما درباره مذاکره با ایران چیست؟» گفت: رویکرد دولت آمریکا، تمام مردم جهان، به‌ویژه مردم آمریکا و صاحب‌نظران آمریکایی را به ستوه آورده و گروه‌های فکری و سیاست‌گذاران آمریکایی نیز به این مساله واقف شده‌اند که ادامه این رفتار سلطه‌جویانه نمی‌تواند منافع آمریکا را تامین کند.

وی با بیان این که «تغییر در رویکردها و رفتارهای دولت آمریکا، هم‌چنین جهت‌گیری‌های آن بسیار مهم است و در واقع در اینجا بحث مذاکره، بحث اصلی نیست، بلکه بحث اصلی همان تغییر رویکردها و جهت‌گیری‌هاست» گفت: باید این جهت‌گیریِ‌ها اصلاح شود و سیاست‌مداران آمریکایی به واقعیت‌های جهانی احترام بگذارند و در آن جهت گام بردارند؛ در واقع تغییر رویکرد را جدی بگیرند و اگر این تغییر حاصل شود، می‌توان افق‌های بعدی را پی‌گیری کرد.

الهام افزود: جامعه جهانی دیگر نمی‌تواند سیاست‌های استکبار‌ی آمریکا را تحمل کند و آمریکا اگر بخواهد این سیاست‌ها را همچنان پی‌گیری کند، با شکست روبه‌رو می‌شود.

در ادامه جلسه مطبوعاتی سخنگوی دولت خبرنگاری پرسید« شما نسبت به فضای موجود در مطبوعات انتقاداتی کردید و گفتید دولت را متهم می‌کنند چشم‌انداز را رعایت نمی‌کند، برداشت غیرقانونی از حساب ذخیره داشته و در جهت اسناد بالادستی حرکت نمی‌کند؛ در حالی که این صحبت‌ها را مطبوعات به نقل از آقایان روحانی، ‌پورمحمدی و هاشمی رفسنجانی انعکاس داده‌اند، آیا شما می‌گویید مطبوعات این مطالب را منعکس نکنند؟ از طرف دیگر مجلس نیز اعلام کرده طرح تحقیق و تفحص درباره برداشت از حساب ذخیره را در دستور کار دارد و آقای پورمحمدی نیز گزارشی را در این ارتباط به مجلس داده، آیا شما انعکاس این اظهارنظرها را در مطبوعات بی‌پایه می‌دانید؟»

سخنگوی دولت در پاسخ گفت: مبانی این اظهارنظرها را باید ارائه کرد؛ هر امر تحقیقاتی بر پایه یک سری اصول ، مبانی روشن و اطلاعات درست است و اظهارنظرهای تحلیلی و بدون ارجاع به اطلاعات درست و آمیخته به برخی رویکردهای حزبی، سیاسی و امثال آن، دقیق نخواهد بود.

الهام افزود:‌ من در مورد حساب ذخیره‌ی ارزی توضیحاتی دادم. شما می‌دانید تا سقف 50 درصد از حساب ذخیره‌ی ارزی را می‌توان به صورت تسهیلات به بخش‌های خصوصی برای صنعت و تولید داد و در مورد بخش دیگر نیز برای برداشت باید مصوبه‌ی مجلس وجود داشته باشد که یا در قانون بودجه منعکس می‌شود یا به صورت متمم، یا به صورت خاص برای هدف معینی برای برداشت مجور گرفته می‌شود؛ البته در برخی موارد نیز خود مجلس طرح داده؛ در صورتی که برداشت از حساب ذخیره‌ی ارزی ماهیت بودجه‌ای دارد و باید به صورت لایحه باشد نه طرح؛ طرح‌هایی بوده که به مجمع رفته و در مجمع تصویب شده است.

وی با بیان این که «در برداشت از حساب ذخیره‌ی ارزی باید ساز و کارهای قانونی طی شود» افزود: برخی می‌گویند دولت از حساب ذخیره‌ی ارزی برداشت غیرقانونی کرده، این افراد بگویند کجا چنین برداشتی صورت گرفته است.

الهام ادامه داد: حساب‌های دولت را دیوان محاسبات کنترل و مدیریت و تفریغ بودجه را نیز مجلس تصویب می‌کند؛ در واقع ساز و کارهای نظارتی زیادی در این ارتباط پیش‌بینی شده است و با این وضع امکان فراری وجود ندارد؛ از این رو دوستانی که چنین اتهامی را وارد می‌کنند باید بگویند دولت چگونه و کجا این برداشت را انجام داده است و سند و مدرک ارائه دهند.

وی هم‌چنین گفت: مثلا در مورد برنامه و چشم‌انداز برخی حرف‌های کلی و بدون ارائه مستندات می‌زنند و می‌گویند دولت از اجرای چشم‌انداز عدول کرده و یا به قانون برنامه توجهی ندارد.

سخنگوی دولت افزود:‌ در بحث سامان‌دادن یارانه‌ها تکالیفی در قانون برنامه بر عهده دولت است و دولت در مسیر اجرای قانون برنامه‌ در حال حرکت است، ولی متاسفانه برخی این مسئله را مورد نقد قرار می‌دهند؛ در صورتی که دولت در راستای عملی کردن برنامه‌ حرکت می‌کند.

الهام گفت: ‌ما از نقد مبتنی بر ارائه‌ مدارک ، مستندات و جهت‌گیری‌های روشن و قانونی، چشم‌انداز و انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی استقبال می‌کنیم؛ اما صرف ادعای بدون ارائه‌ مستندات کار درستی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که «متاسفانه در مورد اتفاقات اخیری که در فرودگاه امارات رخ داد، فعالیت چندانی را از سوی وزارت خارجه مشاهده نکردیم» گفت: وزارت خارجه در این جهت اقدام کرده و پی‌گیری‌هایی را نیز انجام داده که سخنگوی وزارتخانه درباره آن اطلاع‌رسانی کرده است.

وی با بیان این که «بحث عزت ملی و رعایت حقوق مردم در عرصه‌های بین‌المللی مورد توجه دولت است و از آن حفاظت می‌کنیم» افزود: ما در کنار این مساله ارتباط با کشورها را نیز دنبال می‌کنیم.

الهام افزود: ‌حفظ عزت، استقلال و هویت ملی، هم‌چنین ارتباط با دیگر کشورها با هم قابل جمع شدن است و ما درباره این موضوعات دقت و حساسیت داریم و آن‌ها را پی‌گیری می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: وزارت امور خارجه نسبت به این مسائل مهم حساس است، آن‌ها را رها نمی‌کند و با دقت پی‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «اخیرا شنیده شده کالاهای برخی شرکت‌های صهیونیستی به ایران وارد شده و این امر حساسیت دانشجویان را برانگیخته است» گفت:‌ ورود این کالاها در کشور ممنوع است و در این ارتباط قانون داریم، کمیته‌ی خاصی نیز در وزارت خارجه با مشارکت دیگر دستگاه‌ها این مسائل را پی‌گیری می‌کند؛ البته در برخی موارد ممکن است گزارش‌ها و مسائلی که مطرح می‌شود بر مبنای کاملاً دقیقی نباشد که باید حساسیت زیادی روی منشأ این اخبار داشت.

وی افزود: در دنیای تجارت که منافع شرکت‌ها حرف اول را می‌زند باید مواظب باشیم از ترفند این شرکت‌ها یا شرکت‌های رقیب آن‌ها رودست نخوریم.

الهام با بیان این که «حساسیت دانشجویان ارزنده است و در واقع این حساسیت ضدصهیونیستی و قابل تحسین است» افزود: ‌در واقع این حساسیت، ‌حساسیت مبارکی است و ما به دانشجویان توصیه می‌کنیم ارتباط خود را با کمیته‌ای که در این ارتباط در وزارت خارجه وجود دارد، بیشتر و اطلاعات را مبادله کنند تا اگر نقصی در اطلاعات وجود دارد آن را رفع کنند؛ در واقع این تعامل دو طرفه به حسن اجرای قانون کمک می‌کند.

الهام در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «قانون تسهیل ازدواج و آیین‌نامه‌های مربوط به آن اجرا نمی‌شود» با خنده خطاب به خبرنگاران گفت: ‌ازدواج کنید! نگران این آیین‌نامه‌ها نباشید.

وی هم‌چنین به اهمیت آیین ازدواج اشاره کرد و افزود: دولت توجه جدی به مساله‌ی ازدواج و تسهیل آن داشته است.

الهام در ادامه با اشاره به برخی اقدامات دولت در جهت تسهیل ازدواج اظهار کرد: مسئله ازدواج مسئله‌ای نیست که با انباشت‌ قانون‌ها بتوان آن را حل کرد. موضوع ازدواج موضوعی است که باید زیربناهای فرهنگی آن را اصلاح کرد و حمایت‌هایی را نیز باید دولت انجام بدهد؛ از جمله در بخش اشتغال و مسکن که در این ارتباط دولت تا کنون اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با بیان این که «فکر نمی‌کنم مشکلی در راه اجرای قانون وجود داشته باشد» افزود: ‌اگر دستگاه‌های مربوطه به آیین‌نامه‌هایی نیز نیاز داشته باشند اعلام کنند.

سخنگوی دولت هم‌چنین گفت:‌ شورای عالی خانواده نیز اخیرا ایجاد شده که به ریاست آقای داوودی جلسه تشکیل می‌دهد و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه در خارج و داخل دولت حضور دارند که هدف از آن حمایت از ایجاد خانواده و استمرار آن است.

الهام در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با حضور سران رژیم صهیونیستی در نشست ادیان گفت: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند سنخیتی با ادیان داشته باشد، ماهیت این رژیم نامشروع، سکولار است و باید موضوع یهودیان را از این رژیم جدا دانست و یهودیان نیز از این رژیم اعلام برائت می‌کنند.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که « این رژیم با ادیان الهی، رویکرد انبیاء و کرامت انسانی سنخیتی ندارد» گفت: ‌اجلاسی که در ارتباط با ادیان برگزار شود و رژیم صهیونیستی در آن حضور داشته باشد، این اجلاس مسیر دقیق را طی نخواهد کرد و در واقع حضور این رژیم این مسیر را دچار انحراف می‌کند.

الهام در ادامه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با این که «قیمت نفت کاهش پیدا کرده، شما چگونه می‌خواهید بودجه را با توجه به قیمت نفت ببندید و این امر چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی ما دارد» گفت:‌ برنامه‌ریزی ما در بودجه و تعیین قیمت نفت در آن بر اساس واقعیت‌ها خواهد بود و در واقع قیمت نفت بسیار کمتر از قیمت متعارف آن در نظر گرفته می‌شود. ما سال گذشته نیز این مساله را در بودجه شاهد بودیم و البته افزایش قیمت نفت بیش از آن چه در بودجه بود موجب تقویت حساب ذخیره‌ی ارزی شد.

وی با تاکید بر این که «قیمت نفت را در بودجه به صورت واقعی می‌بینیم؛ یعنی قیمتی که قابل تحصیل باشد» گفت: ‌از طرف دیگر ما به دنبال آن هستیم که اتکای بودجه را به نفت کاهش دهیم .

الهام هم‌چنین با بیان این که «دولت با توجه به واقعیت‌ها امور را پیش می‌برد»، گفت:‌ شما می‌دانید که آقای رییس‌جمهور کمیته ای را موظف کرده تاثیر بحران اقتصادی جهانی را ارزیابی کند.

وی گفت: اتفاقات رخ داده در عرصه‌ی جهانی فرصت‌های تازه‌ای را برای ما ایجاد کرده و جنبه‌ی مثبت برای ما دارد؛ البته به صورت طبیعی این فضای اقتصادی در سطح بین‌المللی می‌تواند اثرگذاری منفی داشته باشد، ولی اقتصادهای غیروابسته به بلوک های غربی کمتر آسیب خواهند دید و ما فرصت‌های خوبی را در این شرایط در اختیار داریم.

الهام به عزم دولت در ارتباط با اجرای طرح تحول اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: ما تأکید داریم که اتکایمان به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند و به سمت تولید درآمدهای جدید، کاهش هزینه‌های کشور و مدیریت هزینه‌ها حرکت کنیم.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به جلسات شورای مسکن گفت: شورای مسکن مستمراً جلسه دارد و این جلسات با حضور رییس‌جمهور تشکیل می‌شود. هم‌چنین مسئله‌ مسکن به صورت مستمر و جدی در تمام شاخص‌ها از جمله حمایت از ساخت مسکن، فناوری‌های نوین در این ارتباط، تسریع در ساخت مسکن و حمایت از انبوه‌سازی و روان‌سازی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که گزارش‌های هفتگی آن نیز از سوی دبیر شورا اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی از اول آذرماه طرح انتقال املاک از طریق بهره‌گیری از سامانه‌ جامع املاک انجام می‌شود، بنگاه‌های املاک نیز از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزش دیده‌اند و از طرف رییس قوه قضاییه نیز دستورهای لازم به سازمان ثبت و اسناد املاک داده شده تا در دفترخانه‌های ثبت اسناد با استفاده از این سامانه نقل و انتقالات املاک صورت بگیرد؛ در واقع معاملات رسمی صورت بگیرد.

وی افزود: هم‌چنین برنامه‌های دیگری که در جهت اعمال سایر مقررات مالی و مالیاتی وجود دارد با استفاده از این سامانه‌ انجام می‌شود.

سخنگوی دولت هم‌چنین به طرح توسعه‌ی تهران و مکان‌یابی برای ساخت مسکن اشاره و اظهار کرد: البته در مورد این طرح توسط وزارت مسکن اطلاع‌رسانی بیشتری می‌شود و مردم می‌توانند از مزایای آن بدون مشکل قانونی استفاده کنند.

الهام هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که «شما می‌خواهید این سامانه را از آذرماه راه‌اندازی کنید، ولی از همین اکنون برخی بساز و بفروش‌ها درصددند از دادن مالیات فرار کنند و شیوه‌های مختلف فرار مالیات را نیز در پیش گرفته‌اند» گفت:‌ در این مدت که کارها در حال انجام شدن است و با توجه به این که هنوز زمان اجرای این برنامه نرسیده، شاهد کاهش قیمت مسکن بوده‌ایم و همه به این مسئله معترف هستند. از طرف دیگر رکودی نیز در ساخت و ساز مسکن نداریم و ساخت و ساز ادامه دارد، افزایش مستمر صدور پروانه‌های ساخت نیز استمرار این امر را نشان می‌دهد که به این ترتیب امیدواریم سیر نزولی قیمت مسکن ادامه پیدا کند.

الهام افزود: مهمترین موضوع در مسئله فرار از مالیات‌ها نبودن اطلاعات و عدم تسلط بر آنها برای کارکردهاست؛ اما این سامانه که از اول آذرماه راه‌اندازی می‌شود، تمام اطلاعات را متمرکز می‌کند و در آن پیش‌بینی‌های لازم شده است تا تمام معاملات با بهره‌گیری از این روش صورت بگیرد؛ در این صورت اگر معاملاتی برای فرار از مالیات خارج از این شیوه صورت بگیرد، در واقع معامله‌کنندگان متضرر می‌شوند.

وی گفت:‌ توصیه‌مان این است که مردم حتما در چارچوب این سامانه عمل کنند؛ زیرا این امر هم از نظر قیمت و هم از نظر عدم ایجاد مشکل در معاملات به نفع آنهاست؛ البته طبیعی است که عده‌ای سوداگر بخواهند مشکل ایجاد کنند؛ اما در نهایت تدابیری در این طرح درنظر گرفته شده که این اتفاق نیفتد.

الهام در پایان با اشاره به طرح مسکن مهر و پی‌گیری آن از سوی رییس‌جمهور گفت:‌ در این ارتباط اختیارات لازم به استانداران داده شده و تلاش بر این است که کار مردم به سادگی انجام شود.



بازتاب بُرنا ::: یکشنبه 87/8/26::: ساعت 6:44 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 574

بازدید دیروز: 71 کل بازدید :2488855

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<