سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلیمان میان پادشاهی و مال و دانش مخیّر شد، پس دانش را برگزید و با این انتخابش ، دانش و مال و پادشاهی به او بخشیده شد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
بازتاب بُرنا

بمب اتمی سوم یا تردید رئیس جمهور وقت درباره انفجار آن پس از 17 سال

گروه سیاسی- محمد مهدی اسلامی: وقتی هاشمی رفسنجانی در خطبه های خود تأکید کرد که "خبری این روزها آمده که خبر مهمی است"، به ناگاه صحبت خود با کنار دستی ام را قطع کرده و به سوی رادیوی اتومبیل برگشتم تا جملات بعدی او را با دقت بیشتری گوش کنم، علی الخصوص که این سخنان از زبان کسی بیان می شد که روزگاری عادت داشت، خبرهای مهم خود را از تریبون نمازجمعه به اطلاع افکار عمومی برساند، خبرهایی همچون مک فارلین.خبر او واقعاً تکان دهنده اما تکراری و کهنه بود،

 امریکایی ها در سال 1991 یک بمب کوچک اتمی در بین بصره و مرز ما منفجر کرده اند، این خبر پس از آن منتشر شد که دریک کنفرانس مطبوعاتی که روز چهارشنبه 17 مهرماه در محل انجمن مطبوعات داخلی ایتالیا در شهر رم برگزار شد، فیلم مستندی با عنوان بمب اتمی سوم برای خبرنگاران رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی مقیم ایتالیا، به نمایش در آمد.

بمب موسوم به پسرک (Little Boy) که در هیروشیما فرود آمد، بمبی 4 تنی محتوی ?? کیلوگرم اورانیوم-??? بود که قدرت تخریب برابر ?3 کیلوتن تی‌ان‌تی داشت و 6 روز پس از آن نیز یک بمب چهار و نیم تنی در بردارنده حدود 10 کیلوگرم پلوتونیم 239 که به دلیل بزرگی اندازه آن نسبت به بمب اول به "مرد چاق" ملقب شده بود و معادل 20 کیلوتن تی‌ان‌تی ارزیابی می شد، در ناکازاکی رها شد. این دو، تنها بمب هایی بودند که با مقاصد جنگی و نه آزمایشگاهی از زمان انفجارشان در اوت 1945تا کنون شناخته می شدند و از این رو، این بمب که انفجارش به تازگی آشکار شده، با عنوان "بمب سوم" مشهور گردیده است.

در این فیلم افشاگرانه که توسط شبکه رای نیوز 24 ?ایتالیا ساخته شده است، جیم براون یکی از سربازان امریکایی که در جنگ اول خلیج فارس شرکت داشته، در گفت و گو با مائوریتزیو توره آلتا سردبیر شبکه تلویزیونی رای نیوز، توضیح می‌دهد که چگونه ارتش امریکا از یک نوع بمب اتمی ??? کیلوتنی علیه نیروهای عراقی در منطقه‌ای عملیاتی در شمال بصره، استفاده کرده است.

در این فیلم مستند یک پزشک عراقی به نام دکتر جواد ال‌علی نیز با نشان دادن تصاویر تکاندهنده‌ای از تعدادی از مردان، زنان و کودکان بیمار عراقی ساکن در مناطق اطراف محل پرتاب بمب، به رابطه اثرات انفجار این بمب با ابتلای اهالی منطقه به انواع تومورهای سرطانی می‌پردازد، اگرچه در این گزارش هیچ اشاره ای به آثار تشعشعات این بمب در کشورمان نشده است.

"کورا دینو مینه ئو" مدیر شبکه تلویزیونی رای نیوز ایتالیا در ابتدای این نشست مطبوعاتی و پیش از نمایش فیلم "بمب اتمی سوم"، با تأکید بر اینکه امریکا در پایان عملیات موسوم به طوفان صحرا یک بمب اتمی ? ?? کیلوتنی در منطقه ای میان بصره و مرز با ایران منفجر کرد، به برخی تردید ها در این زمینه اشاره و خاطر نشان کرد براساس تحقیقات صورت گرفته از ? ?? مرکز زلزله شناسی بین المللی از سوی شبکه رای نیوز، معلوم شد که دقیقاً در محل مذکور یک زمین لرزه با قدرتی معادل ? ?? کیلوتن در آخرین روز جنگ به ثبت رسیده است.

او افزوده بود مرگ و میر سالانه ناشی از انواع تومورهای نادر از ? ??? مورد در سال ?????? به ???? مورد در سال ? ????? افزایش یافتند. مینه ئو در پاسخ به این پرسش که چرا امریکا چنین اقدامی را انجام داده است و اگر انجام داده، چرا آنرا اعلام نکرد، این گمانه را مطرح کرده است که امریکا می خواست تنها پیامی به صدام حسین برساند.

در ادامه این نشست، مائوریتزیو توره آلتا سردبیر شبکه خبری رای نیوز نیز افزود: اگر امریکا در سال ??????میلادی دست به چنین اقدامی زده، ممکن است، بار دیگر آن را تکرار کند. البته امریکا اعلام کرده است که در آن زمان از نوعی بمب مادر استفاده کرده است، اما اگر این موضوع صحت داشته باشد، زمین لرزه ناشی از آن می‌بایست معادل ? ??و 8 دهم ریشتر بوده باشد، اما لرزش ثبت شده توسط مراکز ثبت زلزله، شدت آنرا ? ??و? ?? دهم ریشتر گزارش کرده اند که تنها یک بمب ? ??کیلوتنی می‌تواند چنین لرزشی را ایجاد کند.

سردبیر رای نیوز در گفت و گو با ایرنا، از مؤسسات ثبت زمین لرزه در استان‌های مرزی ایران با استان بصره عراق خواست تا چنانچه نوارهای ثبت زمین لرزه در این ایام را دراختیار دارند، برای بررسی بیشتر و کشف حقیقت ماجرا، در اختیار این شبکه قراردهند.

اما تکان دهنده تر از این خبر آن بود که اکنون پس از 17 سال رییس جمهور وقت ایران، خبر انفجار یک بمب اتمی در مرز کشورش را از یک تلویزیون ایتالیایی شنیده است.

بمب یاد شده در دهه دوم اسفندماه 69 منفجر شده است که در آن زمان هاشمی رفسنجانی دومین سال ریاست جمهوری خود را سپری می کرد؛ وزارت اطلاعات در دست فلاحیان و جانشینی او و ریاست اطلاعات خارجی به مصطفی پور محمدی سپرده شده بود. در آن ایام ادعا می شد که وزارت اطلاعات ایران رتبه دوم یا سوم نهادهای اطلاعاتی جهان را دارد. با این حال باید پرسید در شرایطی که موضوع برای رسانه های بیگانه مسجل شده است، چرا همچنان هاشمی با تردید از آن سخن می گوید: «اگر این جنایت درست باشد که امریکایی ها مرتکب شده اند، جای بسیار تامل است.»

از زمان انتشار این خبر بیش از 2 هفته تا خطبه های او زمان بوده است. آیا این فرصت برای دست یافتن به اطلاعاتی همچون نوارهای ثبت زمین لرزه و یا دیگر شواهد در این خصوص کافی نبود که بتواند در کنار یاران هسته ای وی، هاشمی را نیز همچون مردان رسانه ای ایتالیا به یقین برساند تا با تأکید بیشتری سخن بگوید یا در صورت مردود دانستن آن، اعتبار دستگاه اطلاعاتی ایران در آن دوره را مخدوش نکند؟

فارغ از این ابهام، نکته دیگری هم در آن خبر نهفته است، اینکه "انتظار می رفت این خبر مثل بمب در دنیا منفجر شود اما آنرا حتی رسانه های ایتالیایی بایکوت کرده اند" آیا جز این است که در صورت اثبات این ادعا و به نتیجه رسیدن احتمالات مشابهی که درباره افغانستان مطرح می شود، در منازعه امروز ایران و امریکا در پرونده هسته ای باید جای شاکی و متهم تغییر کند؟   منبع



بازتاب بُرنا ::: یکشنبه 87/8/5::: ساعت 10:6 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 170

بازدید دیروز: 200 کل بازدید :2487872

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<