سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و مردمى را در مرگ یکى از آنان تعزیت گفت و فرمود : ] این کار نه با شما آغاز گردید ، و نه بر شما به پایان خواهد رسید . این رفیق شما به سفر مى‏رفت کنون او را در یکى از سفرهایش بشمارید ، اگر نزد شما بازگشت چه خوب و گرنه شما روى بدو مى‏آرید . [نهج البلاغه]
بازتاب بُرنا

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان که هفته قبل در جریان نقل قول رئیس جمهور از رهبر انقلاب در جریان رأی اعتماد به وزیر کشور در سرمقاله ای به شدت از این اقدام انتقاد کرده و حتی در ادعایی که پس از از سوی دفتر رهبری رد شد، از تحریف نظر رهبر انقلاب خبر داده بود، امروز در سرمقاله دیگری به کارگیری این رویه را از سوی هاشمی رفسنجانی مورد انتقاد شدید قرار داد.

به گزارش رجانیوز، شریعتمداری با اشاره به اطلاعیه هفته قبل دفتر رهبری، نقل قول اخیر هاشمی را مبنی بر اینکه "رهبر انقلاب در ابتدای فعالیت دولت نهم از ما خواستند مدتی با این دولت مدارا کنیم، ما هم در این سه ساله با قوه مجریه مدارا کردیم اما می توانیم بگوئیم این مدت تمام شده است."، خلاف روال و قانون و غیرقابل استناد خواند. وی همچنین از هاشمی پرسید مگر تاکنون با دولت مدارا کرده است که اکنون زمان آن تمام شده است. در این یادداشت آمده است:

مقام معظم رهبری در ابتدای فعالیت دولت نهم از ما خواستند مدتی با این دولت مدارا کنیم، ما هم در این سه ساله با قوه مجریه مدارا کردیم اما می توانیم بگوئیم این مدت تمام شده است.»

مطلب فوق بخشی از اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که روز دوشنبه در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی، در مشهد مقدس بیان کرده اند.

درباره این بخش از اظهارات آقای رفسنجانی که دیروز در یک اقدام هماهنگ به تیتر اول روزنامه های مدعی اصلاحات تبدیل شده بود، اشاره به چند نکته ضروری به نظر می رسد.

1- استناد آیت الله هاشمی به نظر خصوصی رهبر معظم انقلاب - البته و با عرض پوزش در صورت صحت این استناد- در حالی است که چند روز قبل از آن، بیت رهبر معظم انقلاب با صدور اطلاعیه ای همگان را از استناد به نظرات مطرح شده از سوی معظم له در جلسات خصوصی، به شدت نهی کرده و تاکید شده بود «این مطالب تابع حکم مربوط به جلسات خصوصی است و هیچ کس نمی تواند ادعای نقل و یا تحریف مطلبی را داشته باشد که علی القاعده دسترسی به آنها جز در شرایط خاص امکان پذیر نمی باشد.»
از این روی استناد آقای هاشمی رفسنجانی به سخنان رهبر معظم انقلاب در یک جلسه خصوصی به دلیل فوق الذکر اقدامی خلاف قانون و روال است.

2- این نقل قول فاقد اعتبار نیز هست، زیرا، از یکسو آنچه آیت الله هاشمی رفسنجانی از قول رهبر معظم انقلاب نقل کرده اند- البته مطابق تفسیر خود ایشان- مستلزم تعریض رهبر فرزانه انقلاب به دولت نهم است و از سوی دیگر برای اثبات صحت آن هیچ سندی غیر از اظهارات جناب آقای رفسنجانی وجود ندارد واز آنجا که حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی میانه چندان خوبی با دولت ندارند، بدیهی است که اظهارات یک سوی ماجرا علیه سوی دیگر به تنهایی نمی تواند سندیت داشته و ملاک قضاوت باشد! مخصوصاً آن که در اطلاعیه اخیر بیت رهبر معظم انقلاب نیز با ظرافت هوشمندانه ای براین نکته تأکید شده و اینگونه نقل قول ها را از نوع نقل قول هایی دانسته بود که «علی القاعده دسترسی به آنها جز در شرایط خاص، امکان پذیر نمی باشد».

3- رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرموده اند که نظرات ایشان در جلسات خصوصی با آنچه به صورت آشکار و علنی مطرح می فرمایند کمترین تناقضی ندارد. و بدیهی است که دوگانه گویی- نستجیربالله- از ساحت مقدس رهبر معظم انقلاب به دور است. توضیح آن که ممکن است حضرت آقا در جلسات خصوصی، نظراتی ارائه بفرمایند که از بیان عمومی آن بنا به مصالحی اجتناب بورزند ولی اینگونه اظهارنظرهای خصوصی با آنچه به طور علنی و برای عموم مطرح می فرمایند در تناقض نیست و نمی تواند باشد.

اکنون با توجه به نکته بدیهی فوق باید گفت آنچه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی از اظهارات خصوصی رهبرمعظم انقلاب نقل کرده اند با حمایت های مکرر و بی نظیر حضرت آقا از دولت نهم و شخص رئیس جمهور در تناقض آشکار است. آقا اگرچه از سایر دولت ها نیز حمایت می کرده اند ولی حمایت های ایشان از دولت نهم به فرموده خود آقا چیزی فراتر از حمایت های قبلی است تا آنجا که رهبرمعظم انقلاب، دولت نهم را بهترین دولت بعد از مشروطه دانسته و از حرکت آن در مسیر ارزش های اسلامی و انقلابی بارها تقدیر کرده اند. بنابراین چگونه می توان انتساب اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی به رهبرمعظم انقلاب درباره دولت نهم را پذیرفت؟!

4-با این فرض که نقل قول جناب آقای هاشمی رفسنجانی از رهبرمعظم انقلاب درباره دولت نهم را بپذیریم، به آسانی می توان از نظر آقا برداشت دیگری داشت که کاملاً با برداشت مورد نظر آقای رفسنجانی متفاوت و حتی متناقض خواهد بود. چرا...؟!

در جریان مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، گروههای مدعی اصلاحات و برخی از افراد و جریان های نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی-و نه خود ایشان- حملات سخت و سنگین و ناجوانمردانه ای را علیه آقای احمدی نژاد سازماندهی کرده و دست به تبلیغات گسترده و مسمومی علیه ایشان زدند که تمامی اسناد آن موجود است؛ تبلیغاتی نظیر، صدای پای فاشیسم می آید! استالین در راه است! صدای پای بناپارتیسم به گوش می رسد! برای مقابله با اختناق و دیکتاتوری به آقای هاشمی رای بدهید، برای مبارزه با ارتجاع، از آیت الله هاشمی حمایت کنید! و...

البته نمی توان باور کرد که شخصیت انقلابی و برجسته ای مانند حضرت آیت الله هاشمی با این اتهامات زشت و ناجوانمردانه علیه شخصیت آزمون داده و متعهدی نظیر دکتراحمدی نژاد موافق بوده اند ولی متاسفانه مخالفت آشکاری هم از جانب ایشان دیده نشد!

بنابراین با توجه به تبلیغات مسموم مورد اشاره بسیار طبیعی است که جناب آقای رفسنجانی بعد از انتخاب آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری، نسبت به موفقیت ایشان امید چندانی نداشته و مخالف باشند و احتمالا این مخالفت را با رهبرمعظم انقلاب در میان گذاشته و آقا-همانگونه که آقای هاشمی از قول ایشان نقل کرده است- به جناب رفسنجانی فرموده باشند، «مدتی با این دولت مدارا کنید». در این صورت به وضوح می توان درک کرد که نظر آقا نسبت به دولت، همانگونه که بعدها نه یک بار، بلکه بارها تاکید فرموده اند، نظر مثبتی بوده و دولت نهم را دولتی انقلابی، مردمی و کارآمد می دانسته اند و بر این باور بوده اند که آقای هاشمی رفسنجانی هم با گذشت زمان به ویژگی های برجسته و بعضا منحصر به فرد دولت نهم پی خواهند برد و از مخالفتی که به هنگام انتخاب آقای احمدی نژاد داشته اند، دست خواهند کشید. بنابراین در مقابل مخالفتی که آیت الله هاشمی رفسنجانی در اوایل دولت نهم علیه این دولت ابراز داشته است، خطاب به ایشان فرموده اند «مدتی با این دولت مدارا کنید». یعنی اگر مدتی مدارا کنید به وضوح و به زودی متوجه خواهید شد که این دولت از خصوصیات برجسته اسلامی، انقلابی و مردمی برخوردار است و با مشاهده این ویژگی ها از مخالفت خود دست خواهید کشید. آیا نظر آقا- آنگونه که آقای رفسنجانی نقل کرده اند- می تواند مفهوم و معنای دیگری داشته باشد؟ به یقین نه. چرا که اگر غیر از این بود، آن همه تقدیر و حمایت رهبر معظم انقلاب از دولت نهم و شخص احمدی نژاد چه مفهومی داشت؟ آقا نیز مانند حضرت امام(ره) بارها و در موارد گوناگون نشان داده اند که در مسائل مربوط به اسلام، انقلاب و منافع ملی با هیچ کس رودربایستی ندارند و البته به خاطر مناعت طبع و ادب پیامبرگونه ای که دارند، ممکن است نظر خویش را در مقابل برخی از کژی ها و ناراستی ها بنا به مصالحی علنی نکنند ولی هرگز نظر منفی خود را با تمجید و تقدیر جابه جا نمی فرمایند.

5- با این توضیح، بسیار بدیهی است که چنانچه رهبر معظم انقلاب در آغاز به کار دولت تعبیر «مدتی با این دولت مدارا کنید» را به کار برده باشند، به یقین مقصود و منظور ایشان - براساس آنچه گذشت - توصیه جناب آقای رفسنجانی به صبر بوده است تا با گذشت زمان، آقای هاشمی نیز به توانمندی ها و برجستگی های دولت نهم پی برده و نظر اولیه خود را تغییر دهند.

اما، متاسفانه جناب آقای رفسنجانی و یا برخی از رسانه ها عبارت «مدتی با این دولت مدارا کنید» را بگونه ای تفسیر کرده اند که گویی رهبر معظم انقلاب از ابتدا نظر مساعدی نسبت به دولت نهم نداشته اند! و به آقای رفسنجانی فرموده اند؛ مدتی مدارا کنید تا وقت مخالفت فرا رسد! و از این روی آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد است «می توانیم بگوئیم این مدت تمام شده است»! یعنی حالا دیگر وقت مناسب برای مخالفت با دولت نهم فرا رسیده است! بدیهی است که این تصور، بدون کمترین تردید و به گونه ای کاملا آشکار با نظر و نگاه رهبر معظم انقلاب در تناقض است و - نستجیربالله و بی آن که آقای رفسنجانی بخواهد یا متوجه باشد - حمایت های گسترده و کم نظیر رهبر معظم انقلاب از دولت نهم را زیر سؤال می برد... و این صدالبته علاوه بر آن که یک توهم است، جفا به ولی امر مسلمین جهان نیز هست.

این نکته نیز گفتنی است که مگر در اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی طی 3 سال گذشته نمونه ای از حمایت دولت هم دیده می شود که ایشان آنگونه که می فرمایند، «دوران مدارا» را تمام شده تلقی می کنند!

6- و بالاخره، نگارنده نیز بر این باور است که دولت نهم خالی از نقص و اشکال نیست و برخی از عملکردهای آن به درستی قابل نقد است و نمونه هایی از این نقیصه ها و اشکالات در بیانات رهبر معظم انقلاب هم با هشدارهای صریح یا تلویحی روبرو شده است. اما نقد یک نقیصه که کیهان نیز در مواردی به آن پرداخته است با نفی کارآمدی و فداکاری مثال زدنی دولت احمدی نژاد و نادیده گرفتن ویژگی های برجسته اسلامی، انقلابی و مردمی آن متفاوت است، مخصوصا آن که احمدی نژاد فرزند انقلاب است و انتظار آن است که بزرگانی چون حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر احمدی نژاد را به مثابه فرزند خود بدانند و از هیچ حمایت و کمکی به این فرزند انقلاب دریغ نفرمایند.

امید آن که استاد گرانمایه، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی که از یاران امام راحل(ره) و خلف حاضر آن بزرگوار هستند و نقش غیرقابل انکاری در انقلاب اسلامی داشته اند از این وجیزه آزرده خاطر نشوند و...



بازتاب بُرنا ::: جمعه 87/5/25::: ساعت 12:59 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 330

بازدید دیروز: 249 کل بازدید :2487142

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<