سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون دنیا به کسى روى آرد ، نیکوییهاى دیگران را بدو به عاریت سپارد ، و چون بدو پشت نماید ، خوبیهاى او را برباید . [نهج البلاغه]
بازتاب بُرنا

 

گروه سیاسی: سخنگویان داخلی دولت امریکا که طی 3 هفته اخیر مأموریت ویژه ای را بر تحمیل تعلیق بر جمهوری اسلامی آغاز کرده اند، در حالی که شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز موضع رسمی کشورش را در موضوع هسته ای ایران عدم لزوم تعلیق به عنوان پیش شرط مذاکرات اعلام کرد، همچنان از پذیرش بسته و تلویحاً و تصریحاً تعلیق غنی سازی سخن می گویند.

 

به گزارش رجانیوز، یک سایت اینترنتی که در این زمینه مأموریت ویژه ای را برعهده دارد و برای تحمیل تعلیق از رسانه های اپوزیسیون و دوم خردادی نیز عطش بیشتری نشان می دهد، روز پنج شنبه به مدت چند ساعت شبه رهنمودهایی را بر روی خروجی قرار داد و ادعا کرد ایران دو راه بیشتر پیش روی ندارد: «راه نخست، نتیجه‌گیری از دوران سه ساله ایستادگی و استفاده از هزینه‌های پرداخت‌شده توسط کشور در این دوره و راه دوم، مقابله زیاده‌خواهی غرب مبنی بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای کشور.»

 

این سایت سپس بدون اینکه توضیح دهد پذیرش آنچه که آن را کلیات بسته می خواند، مبتنی بر کدامیک از دو راه فوق است، برخی عبارات بسته پیشنهادی را نقل و اصلاحیه هایی برای آن پیشنهاد کرد.

 

نگاه مزبور به بسته 1+5 از سوی یک رسانه داخلی در حالی صورت می گیرد که رسانه های غربی طی مدت اخیر کمال بی توجهی را به بسته پیشنهادی ایران بکار گرفته و از طرح موضوع و برجسته سازی بسته ایران به شدت پرهیز می کنند.

 

سایت علاقمند به بسته 1+5!، پیش از این هم در خبری جعلی ادعا کرده بود ایران تعریف جدیدی از غنی سازی را پذیرفته است که براساس آن "سانتریفیوژهای ایران، همچنان به چرخش خود ادامه می‌‌دهند، اما از تزریق گاز UF6 جدید به آنها خودداری می‌شود و همچنین از ساخت و نصب سانتریفیوژهای جدید در چیدمان‌های صنعتی خودداری می‌شود"، اما پس از انتشار گزارشی در رجانیوز، این خبر جعلی از روی صفحه اصلی سایت مزبور حذف شد و در چرخشی کاملاً آشکار در خبر دیگری، این خبر که پیش تر، از آن به عنوان خبر اختصاصی یاد شده بود، "ادعای محافل سیاسی رسانه‌ای امریکا" خوانده و افزوده شد در پاسخ ایران از پذیرش تعلیق سخنی گفته نشده و صرفاً بر آمادگی کامل ایران برای تداوم مذاکرات تأکید شده است!

 

این در حالیست که وزارت امور خارجه‌ی امریکا تاکید کرده است ایران می‌تواند بدون آن که در ابتدا درخواست آمریکا و دیگر کشورها در خصوص تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را برآورده کند، به مذاکرات وارد شود.

 

مک کورمک در گفت‌وگو با خبرنگاران تایید کرد که پیشنهاد این کشورها هم‌چنین شامل پیشنهاد برگزاری دوره‌ی مذاکراتی مقدماتی است که شش هفته به طول می‌انجامد و در طول آن ایران از افزودن سانتریفیوژهای بیش‌تر خودداری می‌کند در حالی که سانتریفیوژهای موجود به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.

 

گفتنی است این سایت که در موارد مرتبط با منافع و امنیت ملی به ویژه در موضوع هسته ای رویکردی مشابه حافظ منافع و سخنگوی داخلی غرب را در پیش گرفته است، با نزدیک شدن به هر انتخاباتی به عنوان رسانه حامی برخی جریان های سیاسی سهم خواهی رسانه ای را از جریان اصولگرا کلید می زند.

 

القاء این ادعا که بسته پیشنهادی اروپا مجموعه ای از پیشنهاداتی است که تنها راه باقیمانده برای نجات ایران است، نخستین بار از سوی این سایت ضد امنیت ملی مطرح نمی شود بلکه پیش از سفر سولانا به ایران، رسانه های غربی پروپاگاندای وسیعی را با این محور آغاز کرده بودند.

 

اما آنچه در این بسته وجود دارد به اذعان مقامات غربی تفاوت چندانی با بسته 2006 ندارد و تنها با انگیزه اختلاف افکنی در داخل و بروز برخی اختلاف نظرها و شکاف ها میان مقامات ایرانی حول پذیرش یا عدم پذیرش آن، به موازات ایجاد جنگ روانی ناشی از تهدید نظامی علیه کشور ارائه شده است.

 

عدم وجود تضمین های روشن و مشخص در این بسته در قبال تعهدات شفاف و الزام آور برای ایران ترفندی است که جمهوری اسلامی بی نتیجه بودن آن را بیش از 2 سال (82-84) تجربه کرده است. غرب از ابتدای جنجالی کردن موضوع هسته ای ایران، از توافق های تهران و پاریس در سال های 2002 و 2004 گرفته تا بسته های پیشنهادی 2006 و 2008 همین روش را در مذاکرات و مکاتبات خود دنبال می کند.

 

این در حالیست که حتی با فرض عدم فریبکاری طرف غربی در مقطع فعلی، پیشنهادات مطرح شده در مقابل فناوری غنی سازی به دلایل فنی، سیاسی و استراتژیک قابل توجه نیستند. پیشنهاد ساخت رآکتور برای ایران در حالی در بسته پیشنهادی مطرح شده است که رآکتورها برای فعالیت به سوخت نیاز دارند و با محروم کردن ایران از غنی سازی و تولید سوخت هسته ای، معدود کشورهای دارنده سوخت هر لحظه که اراده کنند، قادر به تعطیلی نیروگاهها به دلیل دراختیار داشتن انحصار تولید و توزیع سوخت هسته ای هستند.

 

با این حال، جمهوری اسلامی از مذاکره بدون پیش شرط بر مبنای مشترکات بسته ها استقبال کرده و همچنان که در اخبار آمده بود سعید جلیلی با خاویر سولانا و نمایندگان 1+5، هشت روز دیگر در ژنو گفتگو خواهند کرد. این مذاکرات در شرایطی انجام می شود که ایران طی 8 روز باقیمانده تا مذاکرات، به هیچ شکلی از تعلیق اعم از تخریب، پلمپ، تعلیق سرد، تعلیق با محدودیت سانتریفیوژها و حتی (بر خلاف ادعای مک کورمک)، تعلیق با توافق نرخ رشد ماشین های سانتریفیوژ تن نخواهد داد و به این ترتیب عملاً غرب از موضع قبلی خود مبنی بر تعلیق به عنوان پیش شرط قطعی مذاکره، بی سروصدا کوتاه آمده است.

 

سولانا در سفر به ایران نیز علاوه بر بسته پیشنهادی و نامه وزرای خارجه گروه 6، متنی (Non Paper) را به مقامات جمهوری اسلامی تحویل داده و خاطرنشان کرده بود که مبنای اصلی مذاکرات همین متن است که در آن، هیچ اشاره ای به تعلیق غنی سازی برای آغاز مذاکرات نشده بود.

 

همچنین در نامه وزیر امور خارجه ایران به وزرای خارجه 1+5 که بلافاصله با واکنش سخنگوی سولانا و درخواست وی برای آغاز مذاکرات همراه شد، هیچ اشاره ای به تعلیق نشده است، به طوری که وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران درباره پاسخ ایران به نامه 1+5 اظهار داشت: «نامه اخیر ایران به اتحادیه اروپا مذاکره را پیشنهاد می کند اما به نگرانی های غرب مبنی بر اینکه احتمال دارد ایران به دنبال دست یافتن به سلاح های هسته ای باشد، اشاره ای نمی کند. فرانسه از پیشنهاد مذاکره خرسند است اما از اینکه ایران هیچ گونه اشاره ای به برنامه هسته ای اش نکرده است ناراضی است. اگر قرار باشد مذاکراتی وجود داشته باشد جامعه بین المللی در درخواست خود مبنی بر اینکه ایران به نگرانی های این جامعه پاسخ دهد "باید بی نهایت دقیق" باشد.»

 

به نظر می رسد علی رغم آنکه غرب در مقابل دیپلماسی ایران مجبور به تعدیل مواضع شده است، برخی جریان های داخلی که مسائل حساس و مرتبط با امنیت و منافع ملی را نیز با گروکشی های سیاسی خود گره می زنند، در قامت سخنگویان داخلی غرب حاضر به کوتاه آمدن نیستند.

 

خبر مرتبط:

 

مأموریت ویژه برای تحمیل تعلیق



بازتاب بُرنا ::: شنبه 87/4/22::: ساعت 8:4 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 293

بازدید دیروز: 936 کل بازدید :2489510

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<