سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به پسر خود محمد بن حنفیه فرمود : ] پسرکم از درویشى بر تو ترسانم . پس ، از آن به خدا پناه بر که درویشى دین را زیان دارد و خرد را سرگردان کند و دشمنى پدید آرد . [نهج البلاغه]
بازتاب بُرنا

بیروت در اختیار فرزندان لبنان، ضرب شست حزب الله توطئه آمریکا را درهم شکست.
در پی فاش شدن توطئه جریان 14مارس (جناح حاکم) برای خلع سلاح مقاومت، مردم لبنان مراکز و مواضع این جریان وابسته به غرب در بیروت را تحت کنترل کامل خود درآوردند.
به گزارش خبرگزاری ها، نیروهای مخالف دولت پس از دو روز درگیری مسلحانه با طرفداران گروه 14مارس بر بیروت سیطره کامل یافتند.
این درگیری ها از زمانی آغاز شد که دولت فواد سینیوره با تحریک آمریکا و عربستان تصمیم گرفت شبکه ارتباطی حزب الله را ممنوع اعلام کند و رئیس امنیت فرودگاه بین المللی بیروت را که از جنبش حزب الله است برکنار نماید.
در درگیری نیروهای طرفدار دولت سینیوره با طرفداران حزب الله دست کم 10نفر کشته و 20تن دیگر زخمی شدند.
نیروهای مخالف دولت مقرهای مهم تحت کنترل جناح حاکم را به تصرف خود درآوردند و افراد مسلح را بازداشت کرده و به ارتش این کشور تحویل دادند.
گروه های مخالف دولت همچنین مقر نخست وزیری و مقر سعد حریری را محاصره کردند.
این افراد دفتر روزنامه المستقبل را نیز تحت کنترل خود درآوردند.
حدود 100نفر از شبه نظامیان گروه حاکم لبنان در خیابان الحمراء شهر بیروت بازداشت شدند و حدود 800تن از شبه نظامیان گروه حاکم خود را تسلیم نیروهای ارتش کردند.
همچنین در بازرسی منزل یکی از وزیران دولت سینیوره مقدار زیادی سلاح و مهمات کشف و مصادره شد، این در حالی است که بسیاری از وزیران کابینه سینیوره پنج شنبه شب پس از گسترش درگیری ها منازل خود را به سوی مناطق نامعلوم ترک کرده اند.
از سوی دیگر بر پایه آخرین اطلاعات منتشر شده در بیروت ولید جنبلاط که اظهارات غیرمسئولانه وی باعث تشدید بحران در لبنان شد از بیروت فرار کرد.
در همین رابطه رئیس وقت اطلاعات فرانسه افشا کرد که جنبلاط جاسوس سیا بوده و با همکاری موساد درصدد ترور سیدحسن نصرالله بوده و قرار بود این عملیات همزمان با تشییع جنازه شهید حاج عماد مغنیه در بیروت عملی شود ولی در آخرین لحظات با دستگیری چند مزدور در بیروت لو رفت.
این در حالی است که عربستان سعودی از طریق سفیر خود در لبنان به نخست وزیر لبنان توصیه کرد که از سمت خود استعفا دهد.
جشن پیروزی
پس از چند روز درگیری نیروهای موافق و مخالف دولت لبنان مردم پیروزی بر جریان حاکم لبنان و شبه نظامیان المستقبل به رهبری سعد حریری را جشن گرفتند.
مردم با پخش نقل و شیرینی و به دست گرفتن پرچم های حزب الله و لبنان این پیروزی را به هم تبریک گفتند.
این در حالی است که منابع آگاه در لبنان از تصمیم سینیوره به استعفا خبر دادند.
این منابع افزودند، در صورت استعفای سینیوره و پیروزی مخالفان دولت جشن ملی بزرگی در لبنان برگزار خواهد شد.
از سوی دیگر، در حالی که اقدام مخالفان دولت در خلع سلاح شبه نظامیان جریان 14مارس و کنترل بیروت باعث شگفتی محافل رسانه ای جهان به ویژه غربی ها شده است، این رسانه ها از پوشش خبری پیروزی مخالفان امتناع و تنها به ذکر خبرهای کوتاه از تحولات اخیر لبنان بسنده کرده اند.
همچنین رسانه های غربی درگیری میان موافقان و مخالفان دولت لبنان را درگیری مذهبی میان شیعه و سنی عنوان کرده اند.
نمایش اخلاق در لبنان
طرفداران شیعه حزب الله و امل در درگیری های چند روز اخیر با نیروهای حریری و جنبلاط اوج اخلاق خود را به نمایش گذاشتند.
این نیروها با دستگیری افراد وابسته به جریان 14 مارس، اوج اخلاق را در تعامل با افرادی که تا لحظاتی پیش مشغول درگیری مسلحانه با آنها بودند به نمایش گذاشتند؛ امری که در تاریخ سیاسی لبنان سابقه نداشته است. طی سال های قبل در جریان جنگ های داخلی در شرایط مشابه، نیروهای درگیر به هیچ وجه به طرف مقابل رحم نمی کردند.
هراس اسرائیل
تلویزیون اسرائیل روز گذشته در گزارشی ویژه اعلام کرد که مسئولان اسرائیلی از این موضوع می ترسند که تحرکات کنونی حزب الله در لبنان، چتر حمایتی برای اقدامات نظامی علیه اسرائیل باشد، به گونه ای که حزب الله دست به عملیات جدیدی علیه اسرائیل بزند و شرایط جدید مقدمه ای برای حمله نظامی علیه این رژیم باشد.
به گزارش این تلویزیون، نگرانی های اسرائیل باعث شده که نیروهای اسرائیلی به حالت آماده باش کامل درآیند.
جانبداری غرب از 14 مارس
کانادا، آمریکا، فرانسه و اتحادیه اروپا در واکنش به وضعیت کنونی در لبنان به صراحت حمایت خود را از کابینه سینیوره و جریان غربگرای 14 مارس اعلام کردند.
این کشورها بدون اشاره به اقدامات تحریک آمیز جریان 14 مارس و درگیری های هدفمند از سوی این جریان اعلام کردند که ما وضعیت لبنان را از نزدیک دنبال می کنیم.
اظهارات نصرالله
به گزارش خبرگزاری ها، سیدحسن نصرالله روز پنج شنبه در کنفرانسی خبری که به صورت ویدئوکنفرانس در شهر بیروت برگزار شد اظهار داشت: دشمنان می خواهند ما را در دو جبهه داخلی وخارجی به جنگ بکشانند اما ما برای هردو جبهه آمادگی کامل داریم.
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: تصمیمات جدید دولت، لبنان را وارد مرحله جدیدی کرد که می توان آن را شبیه ترور «رفیق حریری» دانست که باعث مرحله کاملاً جدیدی در لبنان شد. تبلیغات گسترده علیه شبکه ارتباطی حزب الله خواست رژیم صهیونیستی است.
دبیرکل حزب الله اظهار داشت: ما از سلاح در داخل نه برای کودتا و نه تغییر دولت و نه تحمیل عمل انجام شده استفاده نکرده ایم و نخواهیم کرد اما از سلاح برای دفاع از مقاومت در برابر هر طرفی که باشد، استفاده خواهد شد.
وی تصریح کرد، پس از جنگ ژوئیه صدها میلیون دلار برای ضربه زدن به وجهه حزب الله هزینه و از رسانه های گروهی، مطبوعات، نویسندگان و روحانیون استفاده شده است. در دو سال گذشته صدها میلیون دلار به منظور تخریب وجهه ما در جهان عربی و اسلامی هزینه شد اما وجهه ما تخریب نشد زیرا وجهه حزب الله مانند خورشیدی درخشان است و هیچ کس نمی تواند به آن ضربه وارد کند.



بازتاب بُرنا ::: شنبه 87/2/21::: ساعت 12:45 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 219

بازدید دیروز: 438 کل بازدید :2490523

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<