سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دیده دوست از [دیدن] عیب های محبوب، نابیناو گوشش از [شنیدن] زشتیِ نقص هایش ناشنواست . [امام علی علیه السلام]
بازتاب بُرنا

اجلاس دوحه آغازی بر بلوکی نو در منطقه


حضور محمود احمدى‌نژاد رئیس‌جمهورى ایران در نشست سران شوراى همکارى خلیج فارس که در دوحه پایتخت قطر برگزار شد با شگفتى بسیارى از روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاى بین‌المللى مواجه شده است. به گونه‌اى که بسیارى از روزنامه‌هاى عرب همچون روزنامه المستقبل چاپ بیروت، احمدى‌نژاد را ستاره نشست سران شوراى همکارى خلیج فارس دانسته‌اند.
در حالى که غرب تلاش مى‌کند، ایران را به دلیل فعالیت‌هاى هسته‌ایش به انزوا بکشاند و از آنجا که کشورهاى عضو شوراى همکارى خلیج فارس همگى متحد غرب بویژه آمریکا هستند، حضور رئیس‌جمهورى ایران در این نشست باعث شگفتى شده است اما
شوراى همکارى خلیج فارس (GCC) در سال 1981 با حضور کشورهاى جنوبى عرب حاشیه خلیج فارس (عربستان سعودی، عمان، بحرین، کویت، امارات متحده عربی، قطر) تاسیس شد. گرچه اعضای شورا هدف از این اقدام را گسترش همکاری های اقتصادی و سیاسی عنوان کردند، اما ناظران سیاسی آنرا جهت مقابله با نظام جمهورى اسلامى  در جنگ عراق علیه ایران دانستند که تنها دو سال ازعمر آن مى‌گذشت. اگرچه کشورهای عضو شورا در سال 1984 به تشکیل یک نیروی دفاع مشترک مبادرت کردند و به یاری عراق شتافتند اما در جریان جنگ اول خلیج فارس در سال 1991، از عملیات نیروهای بین المللی برای خاتمه دادن به اشغال کویت توسط نیروهای عراقی حمایت نمودند.
پس از جنگ عراق و یکسان شدن موضع دولتهای عربی و ایران در مقابل عراق سبب شد تا زمینه برای مذاکرات بیشتر و روابط گرمتر بین کشورها فراهم شود.   
اینک رسانه های عرب معتقدند استراتژى کشورهاى حاشیه خلیج فارس مى‌تواند استراتژى‌اى رو در روى سیاست‌هاى غرب که تلاش مى‌کند  با اعمال تحریم علیه ایران آن را تحت فشار بگذارد، به حساب آید. بیشتر روزنامه‌هاى مطرح عرب تاکید داشته‌اند، از آنجا که گزارش‌ها نشان داده ایران به هیچ عنوان بدنبال دست‌یابى به سلاح هسته‌اى نیست و این تعهد را احمد‌ى‌نژاد طبیعتا دوباره در دوحه خواهد داد، باعث مى‌شود تهران به همراه نتایجى که احتمالا از این نشست بدست خواهد آورد، احساس آسودگى بیشترى کند و این موضوع شاید بتواند ایران را به تفاهم بیشتر با غرب نیز منتهی گردد. کشورهاى حاشیه خلیج فارس تلاش مى‌کنند، بیش از این بحران موجود میان ایران و غرب عمیق نشود، زیرا بخوبى مى‌دانند هر اتفاق خطرناکى علیه ایران حتما آنها را نیز با خطر مواجه خواهد کرد.

هم اکنون حجم تجاری بین ایران  و کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار بالا است. به عنوان نمونه درسالهای گذشته   امارات  یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران بوده و سرمایه های ایرانیان نقش مهمی در اقتصاد این کشور عربی داشته است. به گزارش دولت امارات در سال گذشته بیشتر از 120 میلیارد دلار سرمایه توسط ایرانیان به چرخه های اقتصادی این کشور وارد شده بود که این مبلغ معادل نیمی از بودجه دوبی در سال 2007 میلادی است.
این شورا شامل همه کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست، عراق ، ایران و یمن عضو این شورا نیستند و اگرچه یمن برای عضویت درخواست داده است اما انتظار نمی رود تا سال 2016 میلادی عضویت یمن در شورای همکاری خلیج فارس مورد تایید قرار گیرد.
با توجه به وضعیت فعلی ژئوپلیتک جهان که حاصل عملکرد نومحافظه کاران آمریکا و یاری اسرائیلی هاست، این سفر برای ایجاد زمینه روابط نزدیکتر با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس انجام می شود و بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران به شکل دهی همکاری های جدید با همسایگان عرب خود در شرایط دشوار کنونی نیاز دارد.
حقیقت آن است که حضور دکتر احمدی نژاد در نشست امسال شورای همکاری خلیج فارس فرصت تصمیم گیری یکجانبه و یکسویه را از برخی اعضای خودسر این شورا گرفته و در واقع مقدمه خروج این مجموعه از کشورها را از تصمیمات بی اساس فراهم کرده است ضمن آنکه با توجه به روابط حسنه تهران با اغلب این کشورها، دلیلی ندارد که طرح مباحث ضد ایرانی بر این نشست سایه اندازد.
با وجود اینکه شورای همکاری در طول 26 سال که از تاسیس خود می گذرد، همواره مواضع خصمانه ای نسبت به جمهوری اسلامی داشته است، به ویژه در طول دوران جنگ تحمیلی که در کنار رژیم صدام قرار گرفت و بیش از 180 میلیارد دلار کمک در اختیار صدام قرار داد، اینکه جمهوری اسلامی علیرغم این سوابق، این گذشته ها را نادیده می گیرد و  به نوعی برادرانه با این کشورها برخورد می کند، بی شک مورد توجه این کشورها است. مواردی که در پیشنهادات رییس جمهور ایران نیز منعکس است.

تاسیس سازمان همکاریهای اقتصادی ،  لغو روادید با هدف تسهیل رفت و آمد شهروندان بین 7 کشور ، اجازه تملک اموال غیر منقول، سرمایه گذاری مشترک در منابع نفت و گاز به صورت دو و چند جانبه، برنامه ریزی در برقراری تجارت آزاد بین کشورها، تامین آب و گاز مورد نیاز ،  فعال نمودن کریدور شمال به جنوب ، توسعه گردشگری ، تعاون در کمک به کشورهای اسلامی و کشورهای ضعیف ، تاسیس سازمان همکاریهای امنیتی ،  مبادلات آموزشی - علمی - فنآوری و پژوهشی و  همکاری در صیانت از محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان دوازده پیشنهاد ویژه احمدی نژاد به بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تعمیق روابط کشورهای منطقه در راستای حفظ و تقویت صلح، امنیت و دوستی و برادری بود.
این پیشنهادها که مورد استقبال گسترده قرار گرفت تا جایی که دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت که اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه همان خواسته های اعضای این شورا است. از این رو می توان نتیجه گرفت با توجه به حضور ترکیه در این اجلاس و حضور عراق به صورت غیر رسمی در سالهای اخیر می توان حضور احمدی نژاد در اجلاس دوحه را شروع بلوک بندی جدید برای تامین امنیت خلیج فارس دانست. امری که بی شک مورد رضایت آمریکا و اسرائیل نیست و به یقین در صدد صدمه زدن بر این روابط تازه بر خواهند آمد.
این امر زمانی مفهوم بیشتری می یابد که در کنار اذعان غرب به شکست آناپولیس، به سخنان استراتژیستهای غربی که سخن از تبدیل شدن ایران به قدرت برتر منطق و افول قدرت آمریکا در خلیج فارس سخن می گویند توجه نماییم.ذ   منبع



بازتاب بُرنا ::: سه شنبه 86/9/13::: ساعت 7:49 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 34

بازدید دیروز: 83 کل بازدید :2491983

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<