سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راهنمایی کامیاب تر از دانش نیست . [امام علی علیه السلام]
بازتاب بُرنا

چند صباحی است که عباس عبدی سکوت اختیار نموده و اگر گاهی نیز لب به سخن بازگشاید اغلب با رسانه های بیگانه با زبان فارسی است. از بی بی سی گرفته تا دویچه وله آلمان و حتی روزآنلاین که هلند و روزنامه نگاران فراری مشترکا اداره می نمایند. او علت سکوت خود را به روز آنلاین چنین گفته است که سخنان اصلاح طلبان بر جامعه تأثیر خاصی ندارد، تاثیر یک درصدی تورم را صد برابر بیشتر از حرف های آنها دانست و خواستار سکوت اصلاح طلبان تا مرحله ای شد که جامعه در بحران قرار گیرد و آنگاه به میدان آیند.
او به دویچه وله آلمان نیز گفت: الآن جامعه ایران به لحاظ اجتماعی فروپاشیده است، چسب قدرت آنرا نگه داشته. در اتحاد جماهیر شوروی شاید در سال  ۱۹۸۸ هیچ کس فکر نمی‌کرد که این جامعه فوق نظم در سال ۱۹۸۹، در عرض یک مدت کوتاهی به ۱۵ جمهوری و ده‌ها جمهوری‌های کوچک‌تر و با آن اوضاع تبدیل شود. منظور من از فروپاشی این است که این جامعه فاقد مؤلفه‌های اساسی نظم درونی و خودجوش است. که مؤلفه هایش مذهب است، خانواده است، آموزش است، ارتباطات است... این‌ها هیچ‌کدام کارکردهای اصلی‌شان را برای حفظ و بقای یک جامعه مدرن در ایران انجام نمی‌دهند.
او سپس متغیرهای خارجی را در ایران بسیار موثر دانست و آینده ایران را در این خصوص به نتیجه اقداماتی نظیر تحریمها و پرونده هسته ای گره زد.
او اما در مصاحبه اش با رادیو بی بی سی یک گام بلندتر برداشته است و گفته است دولت ایران اجازه براندازی نرم و انقلاب مخملین را نمی دهد. و می گوید: اگر بخواهید چنین انقلابی در ایران به ثمر برسد، قطعاً به شکلی مسالمت آمیز منجر نخواهد شد.
عباس عبدی که در خصوص فروش اطلاعات به بیگانگان و انجام پروژه های اجتماعی براندازانه علیه نظام را در پرونده خود دارد در مصاحبه های اخیر خود به رویکرد جدیدی اشاره می کند که دارای مولفه های برخورد غیر مسالمت آمیز است.

عباس عبدی کیست؟

او متولد 1335 در محله دولاب تهران، بزرگ شده در محله نازی‌آباد تهران در کنار سعید حجاریان است. همکلاس دوران کودکی و همفکر دوران نوجوانی که بعدها در اطلاعات نخست وزیری در کنار خسرو تهرانی همکارش گردید.از دانشجویانی است که در تصرف لانه جاسوسی نقش فعال داشت اما بعدها در پاریس به دعوت یونسکو در مناظره ای با "باری روزن" آخرین وابسته فرهنگی سفارت آمریکا در تهران شرکت کرد. وقتی "باری روزن" که 444 روز گروگان دانشجویان پیرو خط امام بود دست در دست عباس عبدی گذاشت، "لوموند" نوشت: آشتی گروگان و گروگانگیر، باید اصلاحات سیاسی ایران را باور کرد.
او پس از لانه جاسوسی در بخش اطلاعات خارجی دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست‌وزیری مشغول شد و مطالعات سیاسی اجتماعی خود را از این مقطع بر کشورهای همسایه آغاز کرد ، اندکی پس از تشکیل وزارت اطلاعات بدون استعفا آنجا را ترک کرد و مسئول دفتر پژوهش‌های اجتماعی در معاونت سیاسی دادستان کل کشور شد و از اینجا ارتباط خود را با میردامادی و موسوی خوئینی ها تشدید کرد.
مطالعات میدانی اجتماعی او در این جایگاه سنگ بنای بسیاری از نظریات بعدی او در سلام و دیگر روزنامه هایش گردید.
در سال 1368 به همراه بهزاد نبوی، سعید حجاریان و بسیاری از چهره های معروف به اصلاح طلبی امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در مسئولیت معاونت فرهنگی این مرکز فعال شد.
پس از زندان اول در سال 1372 که هشت ماه به طول انجامید کماکان در مرکز تحقیقات استراتژیک فعال ماند و با مهاجرانی معاونت فرهنگی جدید آن مرکز به عنوان کارشناس چند پژوهش انجام داد. در سال 1375 موسسه پژوهشی آینده را تأسیس کرد و تا قبل از بازداشت در سال 1381 ، در عین فعالیت در آن به همکاری با روزنامه های زنجیره ای همچون سلام، بهار، صبح امروز، مشارکت، نوروز، راه نو و... می پرداخت. عضو موسس ، شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهه مشارکت و نویسنده سه بیانیه های این حزب در کنگره های اول تا سوم بود.
پس از آزادی از زندان، اگر چه فاقد مدرک جامعه‌شناسی است اما در گروه علمی ـ تخصصی انجمن جامعه‌شناسی ایران مشغول است.
او همواره دارای مواضع افراطی بوده است که از آنجمله می توان به پیشنهاد برگزاری رفراندوم و خروج اصلاح طلبان از دولت و مجلس اول و در نهایت خروج از حاکمیت اشاره کرد. مواضع افراطی او سبب گردید حتی با سعید حجاریان نیز به تقابل افتد و برخی دلیل سکوت وی را عدم اقبال رسانه های اصلاح طلب به وی می دانند.
با دستگیری او در سال 81 مشارکت مانور تبلیغاتی گسترده ای کرد اما او پس از آزادی از زندان مواضعی افراطی تر اتخاذ نمود و به انتقاد شدید از خاتمی پرداخت. او که از مشارکت کناره گرفته بود بارها این حزب را به نقد کشید و با ارسال نامه ای پیشنهاد آنها را برای بازگشتش به این حزب رد کرد و خواستار مواضعی تندتر شد.
اگرچه به نظر نمی رسد اظهارات وی از حمایت چندانی در میان اصلاح طلبان برخوردار گردد اما رسانه های بیگانه در سال جاری اقبال گسترده تری به او نشان داده اند.  منبع



بازتاب بُرنا ::: پنج شنبه 86/7/12::: ساعت 8:13 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 274

بازدید دیروز: 438 کل بازدید :2490578

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<