سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای مردم! بدانید که کمال دین جستجوی دانش و عمل به آن است. [امام علی علیه السلام]
بازتاب بُرنا

 آیت الله سید محمّد رضا مدرّسی

انصافاً حیات و زندگانی سیاسی، اجتماعی و دینی مرحوم آیت الله حاج سید جواد مدرّسی رضوان الله تعالی علیه، یک حیات استثنائی بود. من که به عنوان فرزند ایشان هستم، الان که زندگی شان را مرور می‌کنم، می‌بینم، من هم ابعاد وجودی شان را درست نشناختم. مصداقی از مصادیق:« کَشَجَرهٍٍ طَیِّبَه، اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِِی السَّماءِ، تُؤتِی اُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِاِذنِ رَبِّها». یک شجره طیبه بود. دائم میوه ‌های گوارا و فوائد بسیار در ابعاد مختلف به مردم می‌رساند. خود ایشان یک مجموعه ا‌ی بود برای خودش. مشرب و مکتبی داشت. جامعه و محیط را به رنگ خودش می‌کرد، به جای اینکه رنگ محیط بگیرد. در هر جا بود افراد قابل، جذب می‌شدند. در احیاء سنت‌های دینی، در مبارزه با طاغوت، در کمک به مردم محروم، در تحصیل علم، در این که مجالس شان مذاکره علم باشد و در عبادت. معمولاً آنچه را که در جامعه فراموش شده بود ایشان توجّه می‌کرد و زنده می‌کرد. از نماز خواندن و عبادت کردن تا مسائل سیاسی و اجتماعی. از نظر عبادت، واقعاً کسی بود که برای اینکه مسجدها غریب نماند ، حتی نماز شبشان را زمانی که توان داشتند، می‌رفتند در دل شب بیرون، به مساجدی که کسی در آن نماز نمی‌خواند، در آنرا باز می‌کردند و یک ساعت، دو ساعت نماز می‌خواندند و عبادت می کردند و بعد از نماز صبح، حتماً زیارت عاشورا را می‌خواندند . معمولاً توصیه می‌کردند بعضی از زیارات عامه را حفظ کنید، زیارت جامعه‌ی صغیره را حفظ داشته باشید. خود ایشان خیلی مقید بودند که ذکرهای هنگام طلوع و غروب آفتاب، بین‌الطلوعین و وقتهای دیگر را بخوانند و نه تنها خودشان مبادرت داشتند، بلکه سعی می‌کردند، دیگران را هم به همین رنگ در بیاورند. آنقدر این ذکرها را ایشان تکرار می‌فرمود و می‌گفت همراهشان بخوانند، که همه حفظ می‌شدند. همچنین، ذکرهای هنگام مسافرت، زیارات و ادعیه و بعضی از آیات شریفه.
از نظر عملی، از جمله کوشاترین و مجدترین فردی بود که در این استان وجود داشت . رئیس کتابخانه‌ی مرحوم وزیری رحمه ‌الله‌علیه نقل می فرمود : « حدود 50 سال که من متصدی کتابخانه بودم هیچ کس به اندازه ایشان( مرحوم ابوی) از کتابخانه‌ی وزیری استفاده نکرد .» با وجود اینکه ایشان سردرد مزمن و بیماری و اشتغالات اجتماعی فوق‌العاده ای داشتند . تقریباً هرچه را که ایشان می‌خواند دیگر در ذهنش حاضر بود . یک مجموعه‌ای بود . ایشان بر فقه، روایات، احادیث، تاریخ ایران و خارج، روابط ایران و خارج، تسلط داشتند . نکته سنج بودند . نکته‌ها را از اینها بیرون می آوردند و در جای خودش از این نکته‌ها استفاده می کردند . دیگران را نیز به آن مسائل توجه میدادند و تحلیل می کردند . از لحاظ مبارزه هم که خداوند ایشان را برای مبارزه با طاغوت و هر انحراف دیگر آفریده بود . حتی قبل از سال42 . اصلاً تیپ ایشان طوری بود که" باید با طاغوت مبارزه کرد ، نباید طاغوت را به رسمیت شناخت" و بالاترین همت ایشان عدم رسمیت شناختن طاغوت بود که متأثر از روایات و دستورات اسلام بود، نه از چیز دیگر. بعد از قضیه قیام امام درسال 42 که دیگر مبارزه و انقلاب، شکل دیگری گرفت، از همان کودکی یادم می‌آید که در خانه ما همیشه بحث سیاسی بود . محیط، محیط سیاسی بود . بعد هم که کم کم انقلاب اوج گرفت و گسترش پیدا کرد، باز هم ایشان نقش بسیار مهمی در میان بازاریان، دانشجویان و طلاب داشتند . با همه‌ی قشرها ارتباط داشتند. با دانشجویانی که اهل یزد بودند و گرایشهای اسلامی‌داشتند در بعضی روزها، جلسات تفسیر می گذاشتند که بار سیاسی آن خیلی بالا بود. بازاریان و مردم عادی نیز با ایشان جلسات متعددی داشتند . مخصوصاً شبهای جمعه در مسجد خودشان صحبت می‌کردند. همچنین جلسه دعای ندبه داشتند که سال‌های سال برپا بود . تقریباً می‌توانم بگویم که همه جلساتی که صحبت می‌کردند، بار سیاسی و مبارزاتی داشت . حالا یا بسیار آشکار یا تا اندازه‌ای که مشکل آفرین نباشد و بتوانند کار را ادامه بدهند. از لحاظ کمک به مبارزات بر علیه رژیم نیز هر چه در توان داشتند برای تقویت مبارزین ، بویژه حضرت امام (ره) انجام می‌دادند .
هم اکنون افرادی می‌آیند (من بعضی از موارد را از قبل اطّلاع داشتم ولی بعضی ها را مطلع نبودم ) ذکر می‌کنند که ایشان با چه مشکلاتی، وجوهات و امکانات دیگر را در سخت‌ترین شرایط، برای حضرت امام (ره) به نجف می‌فرستادند ، حتی زمانی که فشار بر روحانیت زیاد شده بود، این کمک ها توسط ایشان ادامه یافت. شاید بتوان گفت، یکی از معدود کسانی که ثابت قدم ماند و تا آخر ایستاد و حتی یک لحظه هم در مسیرش، لغزشی نداشت، ایشان بود. فعالیت ایشان در اوج انقلاب هم معلوم است، در دفاع مقدس هم همه بهتر می‌دانند که ایشان انیس و مونس و همدم رزمندگان و بسیجیان بودند . همه‌ی نیروهایی که به نوعی درگیر مسائل دفاع مقدس و جهاد بودند، با ایشان در ارتباط بودند. از لحاظ تألیف نیز ما کسی را در استان یزد نمی‌شناسیم که فقه استدلالی را نوشته باشد . تنها کسی که دارای کتاب استدلالی در فقه هست که در دوران معاصر، طبع و نشر شده، ایشان هست . در مبارزه با انحرافات، مثل صوفی گری ، بابی‌گری ، بهایی‌گری و همچنین انحرافات مدرن، تحت عنوان جامعه‌ی مدنی و غیره کتاب‌ها و تألیفاتی دارند. هیچگاه در هدایت منحرفین و مبارزه با انحراف، کوتاهی نمی‌کردند. حتی گاهی در برابر گرایشات انحرافی بعضی مسئولین رده بالای استان نیز می ایستادند و با آنها برخورد می‌کردند ، خیلی قاطع و محکم . گاهی نیز به اشخاص بالاتر که سردمدار انحرافات مدرن بودند، تذکراتی می‌دادند،کتاب می‌فرستادند یا مقاله می‌نوشتند و یا درمواجهه با ایشان علیه مواضع آنها استدلال می‌کردند . شاید بتوان گفت، کمتر کسی این شجاعت و قاطعیّت را در برابر انحرافات داشت . یکی از مراجع عظام تقلید به من زنگ زدند و ضمن اظهار تأسف از فقدان ایشان ، فرمودند : « ایشان از هر جهت، رکنی نخبه بود و خلاف تشخیص خود عمل نمی‌کرد، یک چیزی را که تشخیص می‌داد، ملاحظه نداشت و از مصادیق: لا یخاف فالله لومه ... بود .» خداوند حافظه‌ای به ایشان داده بود که این همه معلومات را در مواقع لزوم، چه در نوشته و چه در بیان، می‌توانست بکار گیرد . گرچه سخنران نبودند، اما مطالب و نکات و دقایق در کلمات و گفتار و رفتار ایشان موج می زد. در امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه‌ی با بی عدالتی در امر به معروف و نهی از منکر مقامات کشوری و کسانی که مسئولیت بالا داشتند،؛ هیچ کوتاهی نمی‌کردند . ایشان پیوند عمیقی با انقلاب و دفاع مقدس داشت و شاید بتوان گفت که کمتر روحانی با شرایطی که ایشان داشت، تا این حد ‌با جبهه در‌ ارتباط بود . همچنین استانهای مجاور نیز از شعاع وجودی ایشان استفاده می‌کردند، مخصوصاً استان کرمان و استان هرمزگان.
در پایان، ذکر این نکته ضروری است ، برای اینکه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، درست و کامل نوشته شود؛ به ناچار باید آن نقش‌هایی که ایشان داشتند، به طور مستند و از زبان کسانی که مستقیم با ایشان در ارتباط بودند، نگارش شود. اگر این کار صورت نگیرد، بی تردید بخشی از کارنامه انقلاب و دفاع مقدس، ناقص خواهد بود . باید اعتراف کنم من که فرزند ایشان هستم خیلی از خدمات ایشان در زمینه دفاع مقدس را اطلاع نداشتم و بعدها از گزارش پاسداران عزیز، یا سرداران عزیز و یا افرادی که در این رابطه بودند،‌آمدند و تعریف کردند، مطلع شدم.   منبع



بازتاب بُرنا ::: شنبه 88/8/23::: ساعت 6:40 عصر

 

موت العالم مصیبة لا تجبر...

مرگ عالم مصیبتی جبران ناپذیر است...

عالمان ربانی گنجهای خدا در زمین و جانشینان پر افتخار رسول الله صلی الله علیه و آله هستند. آنها در دنیا نور هدایت می بخشند و در آخرت چتر شفاعت می گسترند. به راستی فوت عالم جانکاه و خسارت بار است تا آنجا که ـ به تعبیر حدیث - چهل ماه آسمان و زمین در فقدان وی می گرید.

یکسال است که عالم دین و دانش و به ویژه استان یزد شخصیت عظیمی را از دست داده و ابرهای غم بر شانه های کویر سنگینی می کند و چه چشمهای پر بصیرتی که هنوز به یاد آن یار سفر کرده گریان و دلهای آگاهی که در هجران او سوزان است. هر چند خدمات علمی و دینی و اجتماعی آن عزیزُ همچنان ساری و جاری است. اما سوز فراق عالم عامل را تا ابد مرهمی نیست.

 در راستای تکریم و بزرگداشت علم و زهد و مجاهده و تقوی در اولین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید جواد مدرسی قدس سره مجالس ذیل به یاد آن محبوب به حق پیوسته برقرار می باشد.

چهارشنبه ?? آبان از ساعت ?? در مسجد بازار (بیاق خان) با سخنرانی خطیب بزرگوار حجت الاسلام میرباقری

پنج شنبه ?? آبان از ساعت ?? در مسجد اعظم امامزاده جعفر (علیه السلام) کنار مرقد پاک آن بزرگوار با سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد

حضور مردم مومن و متعهد بویژه روحانیت عزیز و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران تعظیم بیشتر شعائر اسلامی و موجب امتنان خواهد بود.

بیت حضرت آیت الله سید جواد مدرسی قدس سره 

منبع



بازتاب بُرنا ::: یکشنبه 88/8/17::: ساعت 7:53 عصر

دستان به خون آغشته مأموران سیا

مدتی است که مزدوران سازمان سیا با طراحی عملیات انتحاری در کشورهای اسلا‌می در حال خونریزی و آدم‌کشی و انتقام از مسلمانان هستند. تعداد کشته‌هایی که امریکایی‌ها و دیگر کشورهای غربی در سال‌های اخیر از مسلمانان گرفته‌اند، اگر از تعداد کشته‌های جنگ‌های صلیبی بیش‌تر نباشد، کم‌تر نیست. یکشنبه سیاه این هفته بغداد که کم‌تر از 40 روز از چهارشنبه سیاه آن شهر قلوب مسلمانان جهان را جریحه‌دار ساخت، بیش از 800 کشته و زخمی و مقطوع العضو بر جای گذاشت. این در حالی بود که یک هفته پیش از آن، عناصر وابسته به سازمان سیا در استان سیستان و بلوچستان ایران بیش از 40 نفر از مردم را به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه به شهادت ‌رسانند و در غروب همان روز، عبدالمالک ریگی بر صفحه تلویزیون بی بی‌سی ظاهر شده و بر این عملیات تروریستی افتخار می‌کند! مشابه این وضعیت در کشورهای افغانستان و پاکستان و... نیز به امری روزمره تبدیل شده است و جهان اسلا‌م با ریشه‌یابی این ماجرا و بررسی علل وقوع چنین وقایع شومی، می‌تواند به مقابله برخاسته، ریشه آن را بخشکاند. بی‌تردید سازمان سیا و همدستانش از ایدئولوژی‌ای برخوردار نیستند که برای آن عملیات انتحاری انجام دهند. آن‌ها با بررسی و مطالعات پیوسته روی گروه‌ها و مذاهب و شناسایی اعتقادات آن‌ها و نوع اختلا‌فاتی که پیروان مذاهب دارند گاه با چند واسطه به تحریک احساسات مذهبی می‌پردازند و با برافروختن آتش اختلا‌فات مذهبی بر روی موج آن سوار شده، نقطه هدف را نشانه می‌روند. حکومت وهابی عربستان سعودی که به رغم هزینه‌کردن میلیاردها دلا‌ر در افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان، فلسطین و... تلا‌ش خود را بر بادرفته می‌بیند، با انتخاب برخی عناصر تندرو وهابی و بستن دریچه ذهنشان بر روی حقایق از طریق کانالیزه‌کردن فکری، آن‌ها را برای عملیات انتحاری علیه مسلمانان (چه شیعه و چه سنی) که در مقابل این نوع طرز فکر مقاومت می‌کنند، تربیت می‌کند و هر از چندگاهی در هر نقطه‌ای که بخواهد دست به عملیات می‌زنند و البته روشن است که دولت عربستان در این ماجرا برای سازمان سیا نقش واسطه را ایفا می‌کند. در این میان، فرقی میان شیعیان یمن، لبنان، ایران، عراق و اهل سنت بلوچستان ایران، بغداد و غزه نیست. از این‌رو بر همه نخبگان سیاسی جهان اسلا‌م است که با افشاگری‌های خود پرده از چهره این حزب سیاسی (وهابیت) که با تابلوی دین ظاهر شده، برگرفته و حقیقت امر را برای مردم جهان تبیین کنند؛ وگرنه با تحرکاتی که در چندسال اخیر در داخل عربستان برضد حجاج شروع شده، بیم آن می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور مسلمانان در برگزاری آداب حج و زیارت اماکن مقدسه نیز با مشکل اساسی مواجه شوند؛ چنان‌که در سال‌های اخیر بسیاری از اماکن تاریخی مکه و مدینه به‌دست این حزب تندرو تخریب شده و آثار آن از بین رفته است. شایسته است نخبگان سیاسی و علمای بزرگ اسلا‌م با روشنگری‌های خود حساب این گروه افراطی را از جمعیت میلیاردی مسلمانان شیعه و سنی جدا کنند و با افشای نقش این گروه در اختلا‌ف افکنی میان مسلمانان، در جهت اتحاد و همبستگی جامعه اسلا‌می تلا‌ش کنند؛ راهی که از گذشته دور تاکنون علمای اسلا‌م بر آن تأکید ورزیده و پس از انقلا‌ب اسلا‌می نیز امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همواره به‌عنوان یک دستورالعمل به مسلمانان ابلا‌غ کرده‌اند. منبع



بازتاب بُرنا ::: پنج شنبه 88/8/14::: ساعت 7:24 عصر

رئیس‌جمهور فرداشب با مردم سخن می‌گوید

خبرگزاری فارس: محمود احمدی‌نژاد پنج‌شنبه شب از یک برنامه زنده تلویزیونی با مردم سخن می‌گوید.



بازتاب بُرنا ::: چهارشنبه 88/8/13::: ساعت 6:38 عصر

آمریکاییها دل خوش نکنند؛ نظام اسلامی بر حوادث سخت‌تر هم فائق آمده است

خبرگزاری فارس: مقام معظم رهبری فرمودند: آمریکاییها به برخی مسائل و غائله های بعد از انتخابات دل خوش نکنند زیرا جمهوری اسلامی ایران عمیق تر و ریشه دارتر از این حرفها است و نظام اسلامی بر حوادث بسیار سخت تر از این مسائل هم، فائق آمده است.



بازتاب بُرنا ::: سه شنبه 88/8/12::: ساعت 4:15 عصر

Video / ویدئو
کروبی با شعار مرگ بر منافق بدرقه شد

خبرگزاری فارس: مهدی کروبی کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری هنگام ورود به نمایشگاه مطبوعات در جمع تعدادی از هواداران خود قرار گرفت اما پس از مدت کوتاهی مردم با شعار مرگ بر منافق و شعارهایی از این قبیل او را وادار به خروج از نمایشگاه کردند. تصاویر حاکی از به کارگیری سلاح برای پراکنده ساختن مردم توسط محافظان کروبی است.



بازتاب بُرنا ::: شنبه 88/8/2::: ساعت 10:55 عصر

امام جمعه موقت کاشان:
طراحان کودتای مخملی به‌دنبال وحدت مخملی هستند

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت کاشان گفت: عده‌ای از خواص پس از شکست کودتای مخملی به دنبال انجام وحدت مخملی هستند.



بازتاب بُرنا ::: جمعه 88/8/1::: ساعت 8:9 عصر

رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، طرح وحدت ملی و برون رفت از وضعیت فعلی کشور را انحرافی خواند و گفت: این طرح‌ها فتنه‌ای جدید برای گریز از تخلفاتی است که طراحان آشوب‌های پس از انتخابات انجام دادند.

ادامه مطلب



بازتاب بُرنا ::: دوشنبه 88/7/27::: ساعت 7:24 عصر

اظهارنظرهای جالبی البته درخصوص سند راهبردی توسط اصلاح طلبان مطرح شد. وقتی از حجاریان پرسیدند چرا دیگران این سند را با این خطا ها و انحرافات فاحش امضاء کردند؟ گفت:«90% اعضای مرکزی اصلا نمی دانند این متن چیست حتی یکبار هم نخوانده


بازتاب بُرنا ::: یکشنبه 88/7/26::: ساعت 9:43 عصر

آیت‌الله مصباح یزدی:
شعار وحدت پس از اغتشاش و رسوایی فاقد ارزش است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر حزب شکست خورده در انتخابات نه تنها تبریک نگفت، بلکه دست به اغتشاش و کارهای غیرمعقول زد و بعد از رسوایی در جامعه شعار وحدت سر داد، این حرکت سوء استفاده از وحدت است.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، با اشاره به اهمیت و تاکیدات قرآن و روایات بر وحدت، به ذکر نمونه‌هایی از سوء استفاده از عنوان وحدت در طول تاریخ پرداخت و گفت: هرگونه وحدت با هر کسی مطلوب نیست، بلکه زمانی وحدت ارزش دارد که براساس حق، باعث پیشرفت حق و در جهت رسیدن به هدف مقدسی باشد.
عضو مجلس خبرگان ضمن اشاره به ایستادگی انبیاء برای ترویج عقیده حق و مخالفت با جمعیت کثیر مشرکان، ادامه داد: اگر منظور از وحدت، وحدت در فکر و عقیده باشد. نباید برای دستیابی به وحدت از اعتقادات حق دست برداشت، چرا که مطلوبیت وحدت به حق بودن محور آن است و حق نباید فدای وحدت شود.
علامه مصباح یزدی وحدت در عمل براساس اصول و عقاید مشترک را شکل دیگری از وحدت عنوان نموده و وحدت شیعه و سنی را از این نوع ذکر کرده و افزود: در این نوع وحدت باید با تکیه بر اشتراکات حق که مقبول دو طرف است، در مقابل دشمن مشترک ایستاد و در راستای تقویت این اشتراکات کوشید و از بیشتر شدن اختلافات در عقیده نیز جلوگیری کرد هر چند نباید از عقیده حق دست برداشت.
وی یکی از راه‌های افزایش بصیریت را ابهام‌زدایی از ارزش‌های مطرح شده در جامعه دانست و گفت: ارزش‌هایی در جامعه وجود دارد که شعارهای دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی براساس آن شکل می‌گیرد که در صورت ابهام در این ارزش‌ها، شعارها نیز مبهم می‌شوند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: براساس اسلام و اعتقادات شیعه، محور وحدت، ولایت فقیه است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال شعار «اصلاح» و «اصلاحات» که شعار انبیاء الهی نیز بوده است یکی از همین شعارهای مبهم است که در طول تاریخ و از صدر اسلام تاکنون از سوی کسانی مطرح شده که راهی متفاوت با انبیاء داشته‌اند و باید از ‌آن ابهام‌زدایی شود.
علامه مصباح یزدی «وحدت» را یکی دیگر از این ارزش‌ها دانست و با خاطرنشان ساختن اینکه وحدت و اتحاد امر قابل قبول همگان است، افزود: هر عاقلی می‌داند که تفرقه و اختلاف موجب هدر رفتن نیروها و فشل شدن جامعه می‌شود. اما حقیقت چگونگی حصول اتحاد و محور وحدت از جمله مسائلی است که باید از آن ابهام‌زدایی شود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در غالب کشورهای دنیا دو یا چند حزب رقیب در جامعه وجود دارند گفت: روش معمول در کشورهای جهان این است که حزبی که در انتخابات بازنده می‌شود هر چند به صورت ظاهری به حزب رقیب تبریک گفته و با تلاش برای رفع نقایص خود را برای انتخابات آینده آماده می کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر در کشوری برخلاف این روش، حزب شکست خورده نه تنها تبریک نگفت، بلکه دست به اغتشاش و کارهای غیرمعقول زد و بعد از رسوایی در جامعه شعار وحدت سر داد، این حرکت سوء استفاده از وحدت است، چرا که در زمان قدرت هرگز وحدت را مطرح نمی‌کنند و سعی در تحمیل قدرت خود دارند، اما بعد از شکست و رسوایی وحدت را مطرح می‌کنند.
انتهای پیام/ز



بازتاب بُرنا ::: چهارشنبه 88/7/22::: ساعت 1:25 عصر

<      1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 28

بازدید دیروز: 134 کل بازدید :2486591

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<