سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ریاستْ دوستی، از دوستی خدای سبحان باز می دارد . [امام علی علیه السلام ـ در حکمت های منسوب به ایشان ـ]
بازتاب بُرنا

تغییرات بى سابقه در حکومت عربستان
پس لرزه هاى غزه دربار سعودى را به هم ریخت

پس لرزه های جنگ 22 روزه غزه به دربار سعودی رسید و پادشاه عربستان تحت فشار داخلی و خارجی تغییرات بی سابقه ای را در هرم قدرت سیاسی این کشور به وجود آورد.
دولت عربستان در پی همکاری  با رژیم صهیونیستی در جنگ غزه که با اعتراض های شدیدی در جهان اسلام و در داخل خود عربستان روبه رو شده است. مجبور شد یک تغییرات صوری در دربار این کشور انجام دهد.
به عقیده ناظران سیاسی منطقه، این تغییرات بیشتر برای سرپوش گذاشتن بر ننگ این  همکاری با تل آویو صورت گرفته که به نظر نمی رسد این تغییرات کافی باشد.
پادشاه عربستان پس ازمدت ها مقاومت در برابر فشارهای داخلی و خارجی و افکار عمومی تن به اصلاحات در هرم قدرت سیاسی این کشور داد و چهار وزیر را برکنار کرد.
به گزارش خبرگزاری ها، ملک عبدالله بن عبدالعزیز در چارچوب ترمیم کابینه و برکناری شماری از مقامات قوه مقننه، مجریه و قضائیه، اقتصادی و نظامی، رئیس شورای مشورتی این کشور را برکنار و در حکمی شیخ عبدالله آل شیخ را به عنوان رئیس جدید شورای مشورتی عربستان منصوب کرد.
پادشاه عربستان همچنین در ساختار هیئت علمای ارشد این کشور نیز تجدید نظر و رئیس جدیدی را برای آن منصوب کرد.
در این هیئت که 21 عضو از مذاهب مختلف دارد، «صلاح اللحیدان» از ریاست شورای عالی قضایی برکنار و «صلاح بن حمید» به جای وی منصوب شده است.
پادشاه عربستان در تغییرات جدید، با برکناری وزیر آموزش و پرورش، امیر فیصل بن عبدالله بن محمد را به عنوان وزیر جدید انتخاب کرد.
ملک عبدالله پادشاه عربستان، «خانم نورالفایز» را به عنوان نخستین معاون زن وزیر آموزش و پرورش در امور دختران تعیین کرد.
از جمله دیگر تغییرات  در سیستم حکومتی عربستان می توان به برکناری وزیر دادگستری، وزیر بهداشت، رئیس دیوان شکایات و معاونانش و رئیس بانک مرکزی اشاره کرد.
همچنین در تغییرات جدید، عبدالعزیز خوجه سفیر عربستان در لبنان به عنوان وزیر فرهنگ و عبدالرحمن المرشد نیز به عنوان فرمانده جدید نیروی زمینی منصوب شد.
این در حالی است که پادشاه عربستان هنوز دست به ترکیب وزارت نفت و اقتصاد این کشور که از کلیدی ترین وزارتخانه های سعودی است، نزده است.
رسانه های غربی نیز در مورد تغییرات در عربستان به خصوص وزارت فرهنگ آن کشور، انتقادهای وزیر سابق از برخی سران و حمایت ایادبن امین مدنی از اصلاحات را دلیل برکناری وی عنوان کرده اند.
خبرگزاری های غربی این تغییرات در نظام سیاسی عربستان را بی سابقه توصیف کرده اند.
به عقیده ناظران سیاسی منطقه، این تغییرات پس از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه و حمایت ریاض از اسرائیل می تواند معنادار باشد.
پادشاه عربستان همچنین، رئیس هیئت امر به معروف و نهی از منکر (پلیس دینی) را که از قدرت و نفوذ بسیاری در عربستان برخوردار است از کار برکنار و «شیخ عبدالعزیز الحمی» را به جای او منصوب کرد.
پادشاه عربستان همچنین ضمن تغییر رئیس  جمعیت حقوق بشر این کشور، «بندر العبیان» را به جای وی منصوب کرد.
به گفته ناظران سیاسی، هدف اصلی از تغییرات، دگرگونی در نهادهای مذهبی است که با انتقادهایی از داخل و خارج از عربستان و به خصوص هم پیمان بزرگ عربستان، آمریکا، مواجه است.
همچنین اختلافاتی که در فتواها در مورد مسایل مختلف بروز کرده است از جمله فتوای مشهور «شیخ الحیدان» که در آن دارندگان ماهواره به قتل تهدید شده بودند، یا فتوای دیگری در مورد مخالفت با نقش سینما در عربستان که در ماه های اخیر بر سر زبان ها افتاده و موجب انتقادات فراوانی شده است.
اما در زمینه تغییرات در وزارتخانه های دادگستری آموزش و پرورش و فرهنگ به گفته تحلیل گران معتقدند که در جاز زدن و ناتوانی آنها در کسب آزادی ها و رفع تبعیض نسبت به زنان باعث تغییرات در آنها شده است.
براساس یک گزارش بین المللی در مورد عربستان که به سازمان ملل ارسال شده، از نبود آزادی های مدنی و تبعیض به زنان و  کارگران غیر عربستانی انتقاد و از آن به عنوان یکی از موانع در این کشور یاد شده است.
منبع


بازتاب بُرنا ::: یکشنبه 87/11/27::: ساعت 10:15 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 22

بازدید دیروز: 7 کل بازدید :2486374

>> درباره خودم <<
بازتاب بُرنا
بازتاب بُرنا
خبرهای این وبلاگ گزیده اخبار دیگر سایتهاست و به صورت لینک منعکس می گردد.

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
بازتاب بُرنا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<












>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<